Pas på hvad du gør på nettet

Er der en grundregel man hurtigt opdager når man går på nettet er det at man skal passe på hvad man gør. Nettet glemmer aldrig og tilgiver kun meget langsomt. Netop nu gennemgår den danske virksomhed Krak noget af et skrækscenarie, som beviser at man skal passe uendeligt meget på hvad man gør på nettet.

Krak.dk har skrevet et brev til Per Kaarup hvori de kræver kr. 4500,- fordi han, på sin hjemmeside, linker til et kort, der viser adressen på hans hundekennel. Det støder Per, der lægger brevet fra Krak ud på sin hjemmeside. Her gribes historien af Paul O’Flaherty, der omsætter historien til engelsk, melder den til sitet Digg og nu ruller snebolden. Den såkaldte (danske som internationale) blogosfære reagerer uden nåde, her er links til nogle af de blogindlæg der er opstået i kølvandet på historien:

Og så videre.

Jeg vil ikke forholde mig – jeg er simpelthen ikke juridisk kompetent – til om Krak.dk har retten på sin side eller ej. Men jeg kan forholde mig til det tab af goodwill, som Krak oplever i Danmark og udlandet lige nu. Og det er ikke de kr. 4500,- værd – hvis det overhovedet skulle lykkes at inddrive dem. Og resultatet lader heller ikke vente på sig. En søgning på “krak.dk” på Google.com giver allerede nu et link på første resultatside til den negative omtale på et engelsksproget site.

Siderne er trukket klart op. Blogosfæren er vant til at Internettets tjenester er gratis. Og forventer det. En forretningsmodel der opkræver penge bør være tydelig og klar. Man skal vide at man køber en tjeneste eller gør noget forkert. Derudover opfatter bloggere links som en slags valuta – et link fra min hjemmeside til din er en tjeneste. Jeg forærer dig trafik, genereret på den goodwill som mit site har, er opfattelsen blandt bloggere.

På den anden side er der den gamle forretningsmodel, hvor en virksomhed, i dette tilfælde Krak med en historie på flere hundrede år, står på retten til sit produkt og kræver at man betaler for sit forbrug. Så dette er et klassisk sammenstød mellem to ikke-kompatible kulturer. Problemet er bare at Krak ikke har nettet på sin side, og derfor betaler dyrt for at fastholde sin forretningsmodel.

Skriv et svar

