Forskelle

En punker og hans kæreste passerer mig i døren til pladebutikken. Vi kommer nok ikke til at købe den samme musik og vi kommer nok ikke til at se ens ud. Men vi lever temmelig ens liv. Hvis jeg ser bort fra hans hanekam og han ser bort fra min konservative påklædning kunne vi sætte os og snakke sammen om det der skræmmer os ved livet. Hvis jeg så bort fra hans politiske overbevisning og han fra min ville vi kunne snakke om vores ønsker for menneskene og deres samfund, som i bund og grund nok er ens. Når jeg ser bort fra min muslimske vens religion og han fra min protestantiske ateisme kan vi snakke om nødvendigheden i at have en mening, der er hævet over det enkelte menneske.

Jeg bliver ensom når jeg fokuserer på forskellene i stedet for det jeg har tilfælles med alle mennesker. Så ender jeg med at snakke med mig selv om livets store emner. Det virker lidt fattigt.

Skriv et svar

