Branson om Virgin

Fra Sex Pistols til pensionsordninger. Når kerneværdierne er i orden er det lettere at krydse mellem markeder. Derfor er Virgin ikke et produkt eller en bestemt service. Virgin er løftet om at du får service og noget for pengene, samtidigt med du har det sjovt.
Der findes ikke et varemærke i verden der dækker over så mange produkter og firmaer som Virgin. Men Virgin er ikke et stort firma. De 20.000 medarbejdere er fordelt i mange små virksomheder, der tilbyder deres produkter efter en ganske simpel formel; kunden skal opleve service og føle at hun får noget for penge. ”Den normale opfattelse er at ”stort er smukt”, men hver gang en af vore virksomheder bliver for store deler vi den op i mindre virksomheder”, har Richard Branson fortalt.

Richard Branson, er ejeren og stifteren af Virgin. De fleste af virksomhederne ejer han sammen med den daglige ledelse – men først og sidst er Virgin lig med Branson. Han tog sit første initiativ til en virksomhed, nemlig magasinet Student, mens han gik i skole. Det tog nogle år at få samlet kontakter og annoncører – så da han kom ud af skolen gik han direkte i gang med at udgive sit magasin. Student var drevet af ungdommeligt mod og en vis foragt for autoriteter. Den foragt har drevet Branson lige siden. Om han går ind i bankbranchen eller rejsebranchen slås han mod de store konventionelle virksomheder og udfordrer de vante tankegange.

Allerede i forbindelse med udgivelsen af magasinet Student tegnede der sig et klart billede af Bransons evne til at bygge verdens største varemærke. I sin selvbiografi, ”Losing my virginity”, fortæller han: ”Jeg så det som begyndelsen af en række services, et adjektiv – tillægsord, et ord folk ville genkende som værende bærer af bestemte kerneværdier. Sagt på 70´er sprog: Student Magazine og alt Student promoverede skulle være Hipt”. Men Student var ikke særligt rentabelt så der var brug for en pengemaskine og så fik Branson en idé. Han havde mediet der nåede de unge og han ville sælge dem en vare de gerne ville købe, nemlig musik. Plader var dyre at købe men Branson begyndte en postordrevirksomhed som reklamerede i Student og plader billigere end butikkerne gjorde.

Navnet Virgin kom da en af de piger der hjalp til foreslog de skulle kalde postordrefirmaet ”Virgin Mail Order” fordi de var jomfruer på dette område. Salget gik godt – indtil en 6 måneders poststrejke satte en stopper for distributionen. Richard Branson blev tvunget til at åbne en butik for at sælge plader. Men han ville åbne en butik der gav kunderne service og hvor de følte de fik noget for pengene. I Virgin Music kunne man hænge ud hele dagen, ligge på gulvet på puder og lytte til musik. Det ville de unge. Og så rullede lavinen – idéen om en virksomhed der dækkede alle facetter af musik var dukket op. I løbet af de kommende år blev Virgin et indspilningsstudie, et pladeselskab og selvfølgelig pladebutikker.

Siden 1971, da den første Virgin Music åbnede på Oxford Street i London, er varemærket Virgin eksploderet til at dække alt fra vin, radiostationer, bank, pension, flyrejser, togdrift, internet til utallige andre produkter. Bransons jagt på nye eventyr og muligheder fortsætter. Hans kriterier for at gå ind i et forretningsområde er at det giver en positiv brug af Virgin navnet, samt at han kan finde de rette mennesker til at bygge virksomheden op. Virgin skal stå for service, noget for pengene og et simpelt forståeligt produkt.

I sin udvælgelse af hvilke aktiviteter Virgin skal kaste sig ud i bruger Branson sin intuition og sin kamplyst. Hvis der er mono- eller duopol på et marked er der chance for Branson vil ind og vende branchen op og ned med en Virgin virksomhed. ”Jeg går ind i en forretningsområde fordi der er penge at tjene – men jeg er villig til at dele mere af overskuddet med kunderne end de andre virksomheder”, fortæller Branson i sin selvbiografi. Han betegner sig selv som forretningsmand – men mens han udtænker planer for nye virksomheder er han idealist. Hans formål er at bringe de bedste varer til den bedste pris til kunderne.
Virgin tankegange:

*Man skal udfordre de tunge autoriteter med nytænkning og frækhed.

*Når man udvikler nye idéer skal man være idealist på kundernes vegne.

*Virgin står for service, noget for pengene og et simpelt produkt.

*Virgin er villig til at dele mere af overskuddet med kunderne end konkurrenterne.

*Nye markeder og produkter skal generere positiv brug af Virgin navnet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s