Web-lommefilosofi

Nu er det sket igen. Jeg har puslet om min weblog. Jeg har ikke skrevet, det er mere sådan et 10.000 ords eftersyn med fonttjek og småjusteringer. Egentligt er det jo ganske spild af tid – jeg burde jo bruge tiden på at skrive. Det er trods alt for indholdets skyld jeg har denne weblog. Men alligevel er det som om den digitale identitet skal vedligeholdes, så den repræsenterer den virkelige mest muligt. Og siden den analoge hele tiden bevæger sig, er opdateringer nødvendige. Der skal rettes lidt design, oprettes et par kategorier og justeres lidt på links. Det føles vigtigt. Ligesom det er nødvendigt at sparke til dækket når man kigger på en bil – man kan ikke bare stå og glo på den.

Det er først post-internetpusleri at det er gået op for mig, hvor hurtigt et liv rent faktisk bevæger sig. Interesser skifter, holdninger ændres og – ikke mindst – livssyn udvikler sig. Og det skal selvfølgelig afspejles i det digitale spejl, ellers er der jo intet formål med det. Indtil jeg opdagede webloggen, havde jeg hjemmesider. De var besværlige at opdatere og de holdt kun sjældent længe, fordi de fra starten var statiske i deres opbygning. De blev ganske simpelt revet i stykker af de konstant ændrede behov for at udtrykke mig i flere retninger og interessere mig for forskellige interesser.

Med webloggens muligheder er det statiske ikke længere et problem. Her er et værktøj – eller en udtryksform om man vil – der er bygget til at besvare de fleste behov dynamisk.

Det giver pludselig nye muligheder – meget mere fokus på indhold og meget større mulighed for at give et reelt billede af de skiftende vande i ens liv. Et kig tilbage gennem arkivet er en nådesløs gennemgang af ens interesser og synspunkter. Pludselig optår et mønster – og det er måske en af årsagerne til at det er så givende at have en weblog. Man kan ane sin person, tegnet lidt stærkere, end man kan midt i malstrømmen af dagligdag. Der kan tegne sig stringens og linie i ting, som ellers virker tilfældige eller ligegyldige. Antydninger kan vise sig at være retninger og hvad man tror er stort i et øjeblik, viser sig på afstand at være en ligegyldig krusning.

Livet skal leves forlæns og forståes baglæns, skrev Kierkegaard. Og måske er det en af de vigtigste ting en weblog hjælper til. At give et krydssøgbart oversigtskort over liv og levned, så man kan finde en smule mening i galskaben.

Skriv et svar

