Strømpebåndet

Fra dengang jeg var påskevikar hos Tveskov: (Hvori Damsted aka. påskehjælpen, dvs. ikke Tveskov, tigger en kvinde om svar:) Dette er en meget mærkelig hverdagshistorie, som jeg næsten ikke oplevede selvom jeg stod midt i den.

Hun går gennem udgangen i H&M og så lyder alarmen. Hun er over fyrre men holder sig godt. Tydeligt rimeligt ved muffen og ikke synlig i knaphed for noget. Men alligvel lyder alarmen da hun går ud. Hun vender sig resolut og går mod kassen –men inden da griber hun ned i sin pose og trækker noget op som hun kaster ind mellem en serie hængende herrepyjamaser. Jeg er den eneste der ser at hun gør det.
Hun gør det mens hun ser de andre direkte i øjnene og taler til dem. ”Det var da underligt, jeg går lige op til kassen”, siger hun. Og det kan hun roligt gøre, for hun har bortskaffet beviserne på bedste tryllekunstner-manér.

Mens hun går op mod kassen byder min nysgerrighed mig at tjekke hvad det var hun kastede ind mellem herrepyjamaserne. Det er et strømpebånd. Sort med røde blomster på. Hun har en H&M pose, så hun har tydeligt købt andre varer –men strømpebåndet forsøgte hun altså at stjæle.

Synes hun det var pinligt at købe det? Var det en del af spillet at stjæle det? Havde hun i virkeligheden ikke råd til det? Jeg ved det ikke. Jeg bliver sikkert ikke lykkeligere af at vide det –men så alligevel. Af en eller anden grund ville mine øjne ikke slippe hende. Jeg var ikke harm eller chokeret. Jeg ville ikke afsløre hendes forehavende. Jeg stod bare og kiggede på damen gå sin vej uden et uanseligt strømpebånd mellem pyjamaserne, som havde udløst en alarm. Så hvis du læser dette –hemmelig, mystiske strømpebåndskvinde, så fortæl hvorfor du gjorde det.

Skriv et svar

