AOL på YouTube

Jeg har en veninde, der ofte siger “Pas på hvad du ønsker dig for du får det”. Og i tilfældet AOL, der forsøger sig med at lægge deres tv-reklamer på Youtube, får de præcis hvad de ønsker sig. Nemlig tilbagemeldinger. I kommentarsporet under deres seneste tv-reklame er tonen rå – og præcis. “Hvorfor skal jeg se jeres tv-spot?”, spørger Youtube-brugerne og med god grund. For det er jo ikke for seerens skyld den reklame ligger der. Det er for AOLs skyld – og derfor bidrager de ikke til fællesskabet, men trækker opmærksomhed til sig. Negativ opmærksomhed.

Heldigvis er Internetbrugerne ikke kun vrede – de er også vant til at hjælpe hinanden på rette spor, og derfor får AOL også lærerige kommentarer som f.eks.: “Hey aol. if you want to succeed on youtube. Don’t just post some TV commercial. Get something funny or somehow worth while. I get enough of this torture in between my TV shows.”. Og der – opsummeret i en kort sætning – er hele humlen i at agere i værdisfællesskaber opsummeret til en af verdens største kommunikationsselskaber – bidrag eller dø.

Hvis du vil studere et klasseeksempel på ikke at forstå det miljø man agerer i, så læs kommentarsporet under AOL’s reklamefilm på Youtube her.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s