16. december 2006

Det er et lånt kontor på første sal i Odenses midtby. Jeg er ved at uploade den næstsidste fil efter nattens arbejde og kan derefter kalde jobbet for fuldført. Tom Waits synger “I Hope I Don´t Fall In Love With You” fra Closing Time. Og et kort øjeblik forundres jeg over muligheden for at Tom og jeg kan mødes på tværs af tyve år i en stemning. Men FTP klenten minder mig benhårdt om kravet om opmærksomhed ved at bippe. En ny fil skal smides i hjulet.

Et sted er der en evigt krævende mediemaskine, med seere der kræver endeløse rækker af indhold. Ustoppeligt. Uendeligt. Og megetlidt menneskeligt. Hvad styrer os? Behov for vækst, indtjening? Eller flugt. Den lille dagligdags flugt fra hverdagens kantede realisme. Muligheden for at tjekke ud og derefter ind hos televisionerede venner, der er produktet af et amerikansk forfatterkollegies rå ugearbejde.

I don´t know and I don´t care. Lige nu er der bare mig og Tom. Jeg er tom og Tom.

Månederne går og bliver til år der går. Men bliver det bedre eller er det bare kynisk stilstand? Mens jeg spenderer endnu et par af mine lommeuldsbefængte minutter mens jeg ryger de nye grønne Kings uden tilsætningsstoffer. Og venter på at dø en stille død. Helst mens jeg sover så jeg ikke opdager det. Ligesom Mortens far. En rolig exit. Uden angst. Uden farvel – men med drivende sentimentalitet og dårligt skjulte misundelige blikke fra real-life-venner og familie.

En klagende dæmpet trombone og 37 minutters 2mbit upload i the old 06. Jeg har brændt midnattens olie og resten med. Der er ikke flere reserver – men erkendelsen giver nyt liv og ny start. Jeg drømmer i vågen tilstand, mens en slukket cigaret brænder op.

Skriv et svar

