Knækbrød og Teletubbies

Stærkt iklædt en elendig hindbærsnitte og en god nylavet kaffe kan morgenens yderpunkter – når det handler om kommunikation – opsummeres til følgende to:

  1. Ett knäckebröd med mustig/kraftig smak av råg/rug och havre och en gnutta/en anelse/et nip kummin/karve, som gör detta knäckebrød till något alldeles extra.
  2. Hej hej.

Punkt 1 er en kommunikation skrevet på en pakke med knækbrød og udmærker sig ved at være skrevet på det nye skandinaviske sprog: svensk/dansk/norsk.

Punkt 2 er lyden af min etårige datter, mens hun ser Teletubbies. Glæder sig fra hun ser DVD-æsken komme frem. Hilser på de rette steder og er fuldstændig opfanget af denne verden, hvor Teletubbierne får at vide hvad de skal og ikke må mens de oplever uendelige rækker af uforklarede, nærmest magiske oplevelser og lever livet i et adstadigt tempo med godt humør.

Knækbrødskommunikation henvender sig ikke til nogen. Den er udelukkende skrevet for producentens skyld, så firmaet slipper for at regionalisere indpakningen til deres hjemme- og eksportmarkeder. Teletubbies er udtænkt af en engelsk, kvindelig producer (Anne Wood) med etårige in mente og fungerer på deres vilkår. Knækbrødspakken gør mig i ekstremt dårligt humør fordi de ikke engang gider gøre sig umage for at tale mit sprog. Teletubbies gør mig glad fordi de gør sig så ekstremt umage for at kommunikere med min datter.

Jeg vil så gerne indbygge flere eksempler på kommunikation, der fungerer på modtagerens præmisser, når jeg holder foredrag om medier og reklame i fremtiden. Kan du hjælpe mig? Hvis du kender gode og dårlige eksempler så vil jeg så gerne høre om dem! Jeg håber du vil skrive de eksempler du kender, gerne med link, i kommentarfeltet herunder – og dermed fylde benzin på min fløjlskommunikationsrevolution.

Skriv et svar

