Forskellen på grupper og individer er 15% glæde

Formålet med DNA er at oplagre og videregive information om hvordan celler skal skabe og dele sig. Det er selve koden bag livet – og dermed også koden bag den af de menneskelige racer, nemlig den du og jeg tilhører, der vandt over de andre forsøg på mennesket.

Evolutionen har smidt tons af prototyper på bålet undervejs – nogle få af dem finder vi forstenede skeletter af. Dem kan vi så se betragte på udstillinger mens vi føler os let opstemte og udvalgte – men sandheden er at vi dybest set ikke ved om vi selv bare er en prototype, der bare forsvinder når vi forsvinder. Kun den del af historien som ikke er skrevet endnu, kender svaret. Sandsynligvis er vi nok ikke hele svaret på spørgsmålet – vi kan jo kigge os omkring og se om der er noget der kan gøres bedre. Og hvis svaret er ja, vil evolutionen formodentlig ikke stoppe ved os.

Det der kan snyde er at evolutionen går så forholdsvist langsomt, at vi kan danne en selvopfattelse, hvor vi er den endelige udgave af mennesket. Og når vi vil more os så kan vi fortælle hinanden at vi jo er 98% i familie med visse abetyper, mens vi lårklaskende forsøger at finde ud af hvem i vores flok der mest ligner en fra Zoo. Men dybest set betragter vi os selv som et hele. Når vi skal udvikle samfund og lov og orden. Når vi skal udvikle religioner, tro og rettesnore. Når vi udvikler produkter og markedsfører dem. Og det er faktisk ikke så smart.

Bevares. Vi kan sagtens lave den månedlige kampagne til den individuelle og stærkt luksusbevidste mand. Indrykke den i tre massemedier og så føle at den henvender sig præcist til den individuelle målgruppe. MEN – der er faktisk en mulighed mere. Og den bruger vi knap så ofte. DNA er, som tidligere skrevet, koden bag mennesket. Og evolutionen drives af de ganske små variationer, der sker i den data der gemmes i DNA strengen. Langt de fleste variationer sker i de 97% af vores DNA, som vi ikke ved hvad bruges til. Lidt sker i den del vi kender funktionen af, noget udvikler sig til sygdomme, andet til blivende fordele.

Videnskabeligt er det konkluderet at forskellene mellem dig og mig – og alle andre, er 0.1%. Som forskeren David Cox citeres i Bill Brysons bog ”En kort historie om næsten alt”, for: ”Alle mennesker har intet tilfælles – og det ville også være korrekt”. Faktisk er der ikke to mennesker på kloden, som ikke er 0.1% forskellige fra hinanden. Vi er alle forskellige. Og det er det eneste vi har tilfælles.

Forfatteren Malcolm Gladwell fortalte på TED-konferencen i 2004 om produktudviklingen indenfor kaffeindustrien. I mange år udviklede man kaffe og mange andre fødevarer, på basis af statistik og fokusgrupper. Altså produktudvikling der var drevet af at ville finde de universelle ligheder i en gruppe.

Denne fokuseren på den brede midterstribe af enstemmighed blev fjernet af Dr. Howard Moskowitz, der bl.a. opdagede at når man spørger en gruppe om hvilken kaffe der vil passe smagsmæssigt til flest i gruppen, vil svaret blive en sort og stærk kaffe. Men hvis man fremstiller mange forskellige smagsprøver, hvor man justerer på de variabler kaffe kan have, f.eks. bitterhed, koffeinstyrke osv. – og måler på variablerne fremfor lighederne – så vil en trediedel udvælge en mild kaffe med mælk som favorit, fremfor den sorte og stærke kaffe gruppestatistikken siger de vil foretrække.

Og hvorfor nu det? Fordi grupper dyrker det universelle og mennesker dyrker forskelle. Så når vi forsøger at udvikle nye produkter eller reklamekampagner, så er det værd at tænke i om vi lige nu henvender os til en statistisk konstrueret gruppe, som kun har noget tilfælles på papiret, eller en reelt eksisterende person, der ikke er helt som nogen anden.

For det betyder nemlig noget. Når disse testpersoner fik den kaffe de faktisk helst selv ville have – og som de havde udvalgt efter deres egen smag, så vurderede de deres kaffeglæde på en skala mellem 0 og 100 til 75. Men når de drak den kaffe der var statistisk enighed om at gruppen bedst kunne lide var de kun 60% glade. Altså er forskellen mellem at besvare en gruppes behov og et individs behov 15% mere glæde.

Tyg lige på den.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s