Syv procent af Internettets trafik

Hvis man slår trafikken til YouTube og Myspace.com sammen kan man redegøre for godt 7 procent af Internettets trafik. Altså har man her to nye mediegiganter. Med en værdi afspejlet i at Rupert Murdoch købte Myspace.com for 540 millioner dollars og solgte rettighederne til at administrere reklamerne på sitet og dele overskuddet på salget videre for 900 millioner dollars til Google.

Men i virkeligheden er det ikke YouTube og Myspace.com, der har 7 procent af nettets trafik. Det er Kenny, Albert og Vivian, som lægger videoer på YouTube. Og Michael, Rantzau og Zing, som har et site på Myspace.com. De er seks ud af millioner af nye indholdsleverandører, der opretter microsites eller på andre måder skaber den trafik og modtager den.

De vælger at skabe og distribuere deres indhold via disse to hovedsites fordi de faciliterer deres behov for at udkomme på den bedst tænkelige måde. Og derigennem skabes et fællesskab af udgivere og brugere – en grænse der forøvrigt er voldsomt flydende. For alle der udgiver er også slutbrugere – og mange af de der forbruger nettets glæder, udgiver også på et eller andet tidspunkt noget.

Ved at oprette en blog går du fra at være læser til at være skribent. Men du går også – i de tilfælde hvor du vælger at have reklamer på din side, fra at være menneske til at være medie. Og hvis du selv indrykker Adwords, hvor du reklamerer for din egen side, ja – så er du pludselig annoncør fremfor målgruppe. Er det at spænde buen for hårdt at at tale om det i højere grad er en professionalisering af den enkelte fremfor en demokratisering af medierne vi ser ske nu?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s