Den neutrale forbruger

Jeg er i reklamebranchen. Derfor måtte jeg tænke et øjeblik da journalisten og forfatteren Malcolm Gladwell stillede spørgsmålet: Kan man reklamere for is i en tid hvor halvdelen af den amerikanske befolkning er overvægtige? Det var rettet specifikt mod isproducenten Ben & Jerrys. Gladwells påstand var at Hr. Ben og Hr. Jerry påstår at producere is af høj kvalitet. Men is er jo ikke sundt så for hvis skyld producerer og sælger de egentlig is? Deres egen indtjenings eller for kundernes lækkersult? Og jeg tænker sådan set stadig.

Kan man reklamere for billige flyture i en tid, hvor det nu er dokumenteret af menneskets fossile brændstofforbrug øger opvarmningen af vores økosystem? Spørgsmålet bliver stillet af mig på denne blog -og er rettet specifikt mod en branche, hvis primære markedsføring i mange år har været pris, pris og atter pris. Lufttrafik er jo tydeligvis ikke sundt for de kommende generationer, så hvorfor skal det egentlig være så billigt? Er det for vores alles bedste at vi præsenteres for at alle lande og byer kan nåes hurtigt med fly? Jeg ved det ikke.

I dag lagde jeg min dårlige indflydelse på kulstofregnskabet sammen, når det gælder min egentransport. 300 kilometer i bil om ugen, godt det samme i tog, og cirka 10.000 kilometer i fly om året. Det generer 5 tons kulstof pro anno. Og det kostede mig 360 kroner at blive kulstofneutral for et år. Dem stak jeg til The CarbonNeutral Company, som så sørger for at investere pengene på en måde, der gør mig kulstofneutral.

Så nu er transporten i orden. Men hvad med børnearbejde. Dårlige arbejdsvilkår. Økologi. Kulstof. Er det muligt at blive en neutral forbruger? Eller taler de to ord bare mod hinanden?

Skriv et svar

