Indlæg tiltænkt Second Consensus

Dette indlæg skulle have været på Second Consensus – men Internettet besluttede sig for ikke at ville være nogen informationsmotorvej i dag – snarere et sneglespor. Så det måtte vi opgive – men her er indlægget:

Hej,
IRl hedder jeg Patrick Damsted og jeg er associeret med Instituttet for Fremtidsforskning i København.

Jeg arbejder med nye medier og reklame.

Jeg er her for at skælde ud

På de virksomheder og organisationer der er repræsenteret på SL

For nu at citere gode gamle CV Jørgensen:
Der er alt for megen Digital Hjernedød Konservatisme

Og i går aftes havde jeg en ørkenvandring i SL

På jagt efter der hvor det skete

Det der skulle opleves

Og jeg fandt det til sidst

Men ikke blandt de deltagende virksomheder, men sammen med min 12 årige datter

Det er det jeg gerne vil dele med jer i dag

Allerførst kiggede jeg lidt på statistikken

Og droppede det igen

For hvad kan vi bruge trafiktal til?

Det der tæller er kvaliteten af trafik

Så i denne snak vil jeg tage dig med på min ørkenvandring

Med udgangspunkt i kvaliteten af kontakt for mig som bruger

Det er nemlig ikke afsenderen der styrer længere

Det var i gamle dage

Da vi havde få og store massemedier

I dag er den knappe ressource ikke over folden på avisen

Eller i prime time på tv

Det er der rigeligt af

Den knappe ressource hos modtagerne, der ikke har nok opmærksomhed til alle de medier der gerne vil forbruge den

Lad os starte med medieforskeren Marshall McLuhan

Han sagde at vi i starten af et nyt medie har tendens til at sammenligne det med det vi kender bedst i forvejen

f.eks. blev film i starten brugt som en affoto af teater

og – for nu at vælge et mere jordnært produkt

bilen blev set som den motoriserede hestevogn

bortset fra ordet hestekræfter tænker vi jo ikke på biler som forbundet med heste i dag

de har deres eget liv

præcis som filmen fik det

Og i dag ville vi ikke acceptere en film der bare affotograferer en teaterforestilling

Uden at give den filmens sprog – som f.eks. krydsklipning og tredjebilleder

Anyway – min vinkel på denne tur er at kigge på hvordan de repræsenterede virksomheder bruger SL til at komunikere og hvad de kommunikerer.

Til det job bad jeg Søren om en liste på de virksomheder jeg burde besøge.

Det gjorde jeg så – lad os begynde
Jeg kan ikke lade være med at tænke på David Ogilvys gamle sætning:

Når du kommer ud til en kunde er hans indstilling:

Jeg kender ikke dit produkt

Jeg kender ikke dine priser

Jeg kender ikke dine referencer

Jeg kender ikke dig –

Nå, hvad vil du sælge mig?

House of Horizons –

Det minder lidt om web i gamle dage – det tog mig nemlig fem minutter at lære at navigere.

Gad vide om det ville være smart – som vi kender det fra jakob Nielsen og web 2.0 – at indføre og bruge nogle standarder.

Det er så dejligt nemt når øverste venstre hjørne bringer dig til forsiden.

Derudover kunne jeg ikke finde noget for mig der kom uanmeldt.

Tjoh, det er faktisk forkert – jeg gik med en t-shirt fra bandet Carpark North
Jeg har den på i dag

Men ellers tror jeg det er basalt at der er lidt at komme efter når man kommer uinviteret.

IBM søger studerende – via en plakat.

Her er jobbet:

Det er det så ikke – for jeg kan ikke copy/paste det fra SL

Men basalt set er det for folk med minimum to år tilbage af deres studier – det er et relativt kedeligt job hvor man på sigt skal kunne løse opgaver selvstændigt.

Jeg tvivler på om man finder den slags kandidater i SL

Nu trængte jeg til lidt adspredelse så jeg tog til det mest besøgte sted i SL

Nummer 1

Der var en masse mennesker der råbte af mig

De havde hver deres reklamebudskab

DJ AUDREY råbte en

En anden råbte en bunke kinesiske skrifttegn

Og en råbte at der lige var en der havde vundet en præmie for at være der.

Så ville en leje mig plads

Og en spurgte om jeg trængte til våben

Jeg trængte nok mest til fred

Men der var ingen der svarede på de spørgsmål jeg stillede

Så jeg ville videre – blev logget ud og kunne ikke komme tilbage før en given tid.

Lidt skuffende og jeg forstod ikke hvorfor.

En flue satte sig oven på stop flying knappen

Måske den var lidt skuffet over mine evner

Eller bare ligeglad.

TV 2 var ærligt talt en skuffende oplevelse

De byggede om skrev de – men ikke noget om til hvad eller hvornår

Der kom en strøm af nyheder om Natasjas død på Jamaica – nyheder jeg allerede havde set på DRs text tv og uddybet via overskrift.dk

Derudover kunne jeg ikke flyve over til Jagtvej 69 uden at skulle ud – og jeg ramlede ind i alt.

Min gamle arbejdsplads viste sig sværere at forlade i SL end i virkeligheden

TV 2 virkede som en stor forhindring frem for en fed ting.

Så jeg gik over til Jagtvej 69 – Ungdomshuset

Og her fik jeg straks tilbudt min egen gratis kopi af en speciel plante

Og efter at have trådt ind ad døren

Blev jeg teleporteret med et klik til deres kunstudstilling

Den var vred

Og bister

Men fed og fyldt med info

Ligesom resten af huset

Her var noget for de uinviterede og masser af grund til at hænge ud

Specielt på grund af de mange steder man kan sidde – indianerstyle, meditativt osv.

Og så var der en gratis t-shirt

Jeg var ikke helt enig i budskaberne, så jeg lod den ligge

Jeg smuttede videre til:

Røde kors

Det vil sige jeg prøvede – men der var så lang loadtid at jeg måtte gi op.

Igen var jeg på egen hånd.

Så jeg søgte efter det der var på min hjerne

Nemlig Natasja

Jeg havde allerede set hendes site på Myspace og Mymusic – og ville nu gerne finde hende i SL

Og opdagede en væsentlig fejl – folk hedder jo ikke det de hedder irl.

Så jeg kunne ikke finde Natasja – umiddelbart

Der er uendelig lidt info om de første 10 mennesker jeg klikker på

Og er lidt i vildrede igen

Hvor skal jeg gå hen?

Hvad skal jeg lede efter?

Hvorfor er jeg her?

“Fuck hvor danser jeg godt i SL”, siger min 12 årige datter pludselig

Hun er på Teen SL

Men nu nede i stuen bag mig

Og hun er glad

Vi går ind i en længere snak om biler og dansebevægelser, som hun sparer op til
Men jeg har fået både biler og huse gratis ved at søge på freebies

“Jeg danser meget bedre end i virkeligheden” fortsætter hun

“Og så er det ikke pinligt”

Jagtvejens uendelig drone bliver ulidelig og jeg skrider.

Og nu lykkes det at komme ind på Røde Kors

De har en stor og flot ø

Og de vil gerne have jeg skal blive frivillig

Og spille et spil

Og se en opstilling, hvor flygtninge modtager røde kors gaver

Og jeg keder mig gudsjammerligt

Så jeg søger på steder

Og Danmark

Finder Dansk Vestindien og tager derhen

Her kan jeg sove i solen

Og sidde
Og sidde

Og sidde
Så jeg er videre

Lad mig gøre det helt klart:

Jeg er ikke imponeret

Sl synes jeg er fedt på samme vilkår som alle andre medier

Men dem der bygger skal ville mig noget

Og det skal være andet end at pumpe mig for penge eller se reklamer

Så kære virksomheder dog andre der vil på SL:

GØR MIG GOD TIL AT DANSE!

Og smid gerne dine kommentarer herunder

English summary: Presentation from the Second Consensus conference about virtual worlds.

13 responses to “Indlæg tiltænkt Second Consensus

  1. hej Patrick

    Touché! ;D

    Begrænsningen ligger i at vi tænker “det gamle” ind i “det ny”…

    mange hilsner
    lene

  2. Kære Patrick

    Hvor har du ret. Selv om SL for nylig fejrede sin fire års fødselsdag, er det stadig ikke tæt på at være den net revolution, det kunne blive.

    I min optik ligger alt potentialet i at blive en egentlig browser klon, hvor du navigerer rundt på nettet via SL, og det kan godt være, at det sker – enten via SL eller en anden teknisk platform. Der er bare laaang vej endnu, og indtil videre er det for 99% vedkommende røvere og cowboys og prostituerede og pyramidespillere, der huserer.

    Jeg tror, at det nok skal komme, men fordi der hele tiden er så meget “netsult” i medierne generelt, er historien om SL gået hen og blevet større end SL. Tænk på hvor lang tid, et site som MySpace eksisterede før, at det blev kendt i den brede offentlighed. I virkeligheden er det min holdning, at SL er blevet opdaget for tidligt, og netop derfor er virksomhederne ved at falde over hinanden for at blive repræsenteret, og derfor er det stadig mere en sur pligt end en måde at kommunikere med sine kunder på.

    Derudover er SL stadig bøvlet ift almindelige hjemmesider. Du skal downloade en hulens masse til din harddisk og du skal oprette en avatar og så videre, og når så ikke virksomhederne tilbyder noget, man ikke kan se på deres hjemmesider, med Mazdas prøvekørsel som undtaget, er der intet incitament … endnu. Hvorfor kan man f.eks. ikke bygge sine egne huse med IKEA møbler? og så trykke på én knap og få hele pibetøjet leveret derhjemme? Ellers prøv at besøge Christianias repræsentation, den er meget, som man kunne forvente … men ofte også ret tom.

  3. Lene – tak for kommentaren, jeg er helt enig. Vi skal udforske, eksperimentere og – ikke mindst – vende oplevelsen på hovedet.

    Svend – rigtig sjov vinkel angående netsult i medierne. Jeg tror du har fuldstændig ret og hvis man f.eks. sammenligner med Google, så startede de med et absolut minimum af meget velfungerende tilbud og udvidede derfra. SL har taget turen stik modsat.

  4. Jeg var til konferencen i dag, og havde virkelig glædet mig til dit indlæg, og især den debat den kunne have medført. Desværre skete det ikke, men jeg er glad for at du har postet det her.

    Da jeg startede på SL, havde jeg det som dig. Jeg ”vandrede” rundt, og besøgte tomme butikker. Jeg var faktisk klar til at smutte, men efter at have givet det en chance mere, fandt jeg ud af noget interessant. Bruger man SL som det normale internet, vil man ikke få meget ud af det, da der klar mangler søgemuligheder og oversigter, men møder man mennesker, er det at den rigtige interaktion sker. Det er gennem denne interaktion man finder ud af spændene og interessante steder at besøge, samt får besked om konferencer og møder. Det er også gennem denne interaktion man får mulighed for, på et helt andet niveau, at føre dialog med mennesker med samme interesser som en selv.

    Ja, SL er tomt, sløvt og fejlfuldt, men bruger man lidt tid derinde, får man også spændende og interessante oplevelser, man ikke ville få på nettet, eller andre medier.

  5. Karsten – tak for kommentaren – og du kan tro jeg også ærgrer mig, men nettet ville simpelthen ikke i dag. Jeg er glad for at du giver mit indlæg en dimension, som ikke er med. Nemlig at det næsten nødvendigvis må være menneskene i SL og ikke institutionerne som bryder isen – tak.

  6. Når nu vi snakker bruger interaktion, så vil jeg lige dele den her. En ret sjov parodi på SL

    🙂

  7. Søren Holmberg

    Jeg er ikke enig med Svend.
    Virtuelle verdener bliver ikke en erstatning for internettet og vi kommer aldrig til at navigere rundt mellem bygninger i stedet for websites. Jeg tror til gengæld at grænsen mellem de 2 ting vil blive meget mere flydende.
    Internettet i 2d og tekst har nogle enorme kapaciteter som det bliver svært at overføre til virtuelt 3d, og vice versa.
    De to verdener vil forblive to forskellige måder at søge oplysninger på. Ihvertfald i en anseelig årrække fremover.
    Og så antager jeg at Svend naturligvis dermed mener at Patrick jeg selv og andre fra Second Consensus hører til den ene procent. 😉

  8. Karsten – det er hovedet på sømmet-videoen. Morsom. Og respekt fra min datter.

    Søren – vi må næsten håbe vi tilhører den ene procent, ellers er der sgu ikke meget håb.

  9. Joern Wennerstroem

    SL og internettet (læs: web) er IKKE lig hinanden. Internettets bærende idé er at du nemt skal kunne skaffe dig information om alt muligt fra stramaj til rumforskning. Informationen kommer til dig f. eks. via en Googling. SLs bærende idé er at gøre det muligt for dig at kommunikere i et tredimensionalt univers du selv kan deltage i udformningen af. Det er det sociale aspekt, som gør SL interessant i kombination med de kreative muligheder. Lad så være, at SL teknisk endnu ikke er oppe på beatet. Det kommer såmænd nok, enten i form af SL eller noget andet.

  10. >Karsten: Jeg er helt enig! Jeg havde fuldstændig samme oplevelse af SL da jeg loggede på de første gange: Hvad i alverden skal vi bruge det her til?? og “Hold fast hvor er det kedeligt!” Jeg loggede af, og kom først tilbage nogle uger senere, hvor jeg besluttede mig for at give det en chance (hårdt presset af al hypen (“er det mig der ikke fatter det??”).

    Det var, da jeg hittede ud af det med grupper, at jeg løb ind i mennesker, som jeg havde en professionel interesse i at tale med – og så har jeg ellers networket på livet løs siden 🙂

    SL er selvfølgelig også en hel masse andet, men som samtalemedie er det anderledes og mere givende end noget andet jeg kender.

    >Patrick: Når jeg begejstres er det ikke fordi jeg ikke kan se det grinagtige i den måde det bliver udnyttet på (eller rettere – ikke udnyttet på) og jeg er helt enig med dig i, at det nærmer sig en fornærmelse, når virksomheder der udemærket kender kommunikationens basale grundregler, ikke kan finde ud af at sige noget fornuftigt til mig i deres virtuelle kontorpaladser, men jeg vælger at se Sl for dets potentiale og ikke for den fantasiløse måde det udfyldes på.

    Og så anerkender jeg, at SL helt primært er et socialt medie for networking. Men det kan ændre sig. Den dag, hvor SL (eller dets afløser) også bliver værd at besøge af andre årsager vil forhåbentlig komme – om ikke andet så fordi professionelle kommunikationsfolk og udviklere som du selv vælger at omfavne mediet fremfor at støde det fra sig.

  11. Dennis – jeg er slet ikke på at støde SL fra mig, snarere tværtimod. Jeg er lidt irriteret ove rjeg frst nu ser det som det det er, nemlig et socialt medie. Men det følger jo også grundtrenden i det hele taget; at klassisk push-reklame i det hele taget har det svært i en nye tidsalder, der styres af sociale relationer.

    Var forøvrigt forbi din hjemmeside – spændende projekt. kan du løfte lidt mere af sløret?

  12. >Patrick: Gerne 🙂

    Jeg har drevet virksomhed siden 1999, og i de år har jeg arbejdet efter såvel “jo flere ansatte jo bedre”-strategien og eksperimenteret med “Styrke gennem netværk”-strategier. Jeg havde i flere år meget svært ved at få det med netværk som virksomhedsstrategi til at fungere tilfredsstillende, fordi jeg følte at det var utroligt svært at skabe netværk omkring min virksomhed, hvor vi kunne få 2+2 til at blive 5.

    En dag slog det indlysende mig: Det var ikke en netværksvirksomhed jeg havde gang i, men dybest set bare en lille virksomhed med et netværk af leverandører. I det jeg kaldte et netværk lykkedes det aldrig at få energien til at leve ud over den konkrete, fakturerbare opgave. Mine “netværksforbindelser” blev tændt når jeg ringede og havde en opgave, og slukket igen, når fakturaen var betalt.

    Hvis en netværksstruktur skulle kunne konkurrere med den mere traditionelle struktur, så havde jeg brug for at engagere mit netværk i min virksomhed, så de vigtigste i netværket fik et mentalt ejerskab til hele projektet, der rakte ud over fakturaen.

    Det har jeg så eksperimenteret med igennem nogle år, og er nået frem til et bud på, hvordan netværket i højere grad får et ejerskab til virksomheden.

    Min hovedtanke er, at en virksomhed, der ønsker at arbejde målrettet med netværk som organisationsprincip, må definere den netværks-kerne, der skal identificere sig med, føle et ejerskab til og engagere sig i virksomheden, og sikre at der i dette kerne-netværk er repræsenteret en række klart definer-bare roller.

    For at sikre at virksomheden har et reelt vækst-potentiale, uden at behøve en traditionelt fastansat medarbejder-stab, skal de enkelte netværksmedlemmer være bevidste om, hvad deres specifikke rolle i netværksvirksomheden er, og her har jeg forsøgsvist defineret følgende hovedroller:

    Advisory network (ja-ja – engelsk skal det være 😉
    de medlemmer der udfylder denne rolle, kan sammenlignes med advisory-boardet i en traditionelt struktureret virksomhed. De kan udfylde rollen frivilligt eller mod betaling på professionel basis. Det vigtige er bare at der rekrutteres 3-5 stærke profiler til denne rolle i netværket.

    Crew-network
    Crew-netværket består af en håndplukket gruppe af kompetente profiler, der knyttes fast til virksomheden og profileres sammen med denne, som “holdet” i markedsføringsmateriale og på website. De skal af virksomhedens leder behandles, som om de var nærmeste betroede medarbejdere i en traditionel virksomhed. Højt informationsniveau, sociale fælles-aktiviteter, medindragelse i strategi-snak o.s.v. Crew-netværket kan repræsentere virksomheden udadtil i forhold til kunder.

    Supplier network
    Det er de rene leverandører, der slukker og tænder med den konkrete opgave.

    og endelig

    Partner network
    Det vil ikke være alle virksomheder der har brug for et partner-netværk, men definitionen på en partner i min terminologi, er andre virksomheder, som man af strategiske årsager vælger at indgå et stærkt forpligtende samarbejde med.

    Hovedpointen her er ikke de konkrete roller jeg beskriver, som naturligvis kan diskuteres, men mere følgende princip:

    En vækstorienteret virksomhed, der ønsker at arbejde med netværk som organisationsprincip fremfor – eller i kombination med – en traditionel organisation af fastansatte, har brug for at knytte kerne-netværket tæt til sig, og sikre at den enkelte kender sin rolle i forhold til virksomheden – som første forudsætning for at der kan etableres et mentalt ejerskab.

    Ved at følge denne strategi håndterer netværksvirksomheden samtidig et andet problem mange netværksvirksomheder møder: Det kan være svært at sælge budskabet om, at en virksomhed uden ansatte, kan være en stærk samarbejdspartner, der kan løfte større opgaver.

    Fordi der er etableret en række veldefinerede roller, kan virksomheden præsenteres langt mere konsistent, helstøbt og stærkt overfor kunderne, der pludselig kan SE netværket og forstå dets rolle.

    Nå… lang historie 🙂

    Networking.dk er tænkt som et netværk for virksomheder, der arbejder bevidst med netværk som virksomhedsstrategi.

    Netværket skal bruges til at udforske og formulere metoder, udvikle ledelsesredskaber og erfaringsudveksle om den måde at drive virksomhed på.

    Og så er det tanken, at vi skal kunne bruge netværket til at rekruttere til de forskellige roller i vores eget virksomhedsnetværk hver især.

    Netværket er under opbygning, og jeg er meget interesseret i at høre fra alle der kunne tænke sig at være med.

    og for endelig at komme tilbage på sporet…. så bliver Second Life et omdrejningspunkt i vores netværksaktiviteter, sammen med websitet og offline-møder naturligvis.

    Øen “Networking” http://slurl.com/secondlife/Networking/96/88/25/ er etableret til formålet, og bliver bygget op hen over sommeren – med officel åbning omkring 1. august.

  13. … og så er det altså mig, der for et par indlæg siden hed Dennis Lund, men nu hedder dennislunds – bare fordi jeg også ville have sådan et fint billede som jer andre, og derfor oprettede et WordPress-username 🙂

Skriv et svar

