Ups, der døde radio

For en uges tid siden afleverede jeg den nedenstående klumme til Mediawatch.dk. Min tese var – og er – at uanset om man var chef i starten, midten eller slutningen af kommerciel radio i Danmark, var man som ansvarlig medskyldig i at den kommercielle radio nu officielt er død i Danmark. SKY er væk og TV 2 Radio har ikke flere skud i bøssen, selv om de stadig skyder. Resten er småting. Danmarks Radio har 70% af lyttetiden og det er der en god grund til. Nemlig at de har fanget hvad radio går ud på. Modsat de kommercielle kanaler.

Jeg har fået en del svar i min mailboks – mange med, nogle få imod. Nogen synes jeg er for kategorisk, adnre at det er de forkerte navne der står i indledningen.

Hvad mener du? Er dansk kommerciel radio død – eller ej? Og hvorfor (ikke). Her er klummen og når du har læst den – så skriv venligst din umiddelbare kommentar herunder, allerhelst som almindelig dansk lytter – for der er ingen af os der lærer noget af at debatten kører i min mailboks.

Klumme fra Mediawatch.dk:

Skam dig Otto. Skam dig Stig. Skam dig Glenn. Skam dig Jim. Skam dig Kasper. Skam dig Jens. I slog dansk kommerciel radio ihjel. Mest af alt fordi I ikke forstod, hvad radio handler om – og hvad selve sjælen i mediet er.

Og nu er den død i Danmark. Den kommercielle radio. DR har sejret ad helvede til – og med god grund. For på trods af statsradiofoniens betonkonstruktion, så har de forstået, hvad radio handler om. Radio handler om sjæl. Lytterens sjæl.

I mit gamle job gik jeg ofte på gaden med et kamera og spurgte folk hvad de gerne ville se i tv. Langt de fleste svarede ”Jo, sådan noget dokumentar og nyheder er godt”. ”Noget der gør mig klogere” – ”Ja, og sådan noget om samfundet”. Og jo længere de talte uforstyrret, jo længere væk talte de sig fra hvad de reelle seertal afslørede.

Det samme sker, når du spørger folk hvad de gerne vil høre i radioen. ”Nyheder, vejret og lidt go’ musik – det gør jo alle mennesker glade”. Men hvad afslører tallene? De afslører faktisk at lytterne ikke er ude efter musik. Musikken er bare et middel. Næ, ser du radio er faktisk et stemningsstyrende narkotikum. Og det er det lytterne er ude efter. Og hvad har I så givet dem?

Depeche Mode ”Strange Love”*

I har fjernet det mentale rum som værten og lytteren havde sammen – den fælles oplevelse af at være til stede sammen og samtidig. Det har I gjort ved at tracke, lave liner-radio og schedulere jeres radio i clockhours, der får radioværter til at tale om så fantastiske ting som ”toppen af timen” og ”i næste time”. Tidsenheder, der ikke har megen nytte i det virkelige liv. Bag rattet. I køkkenet. På sofaen.

Og I har lavet rotationer, baseret på auditorietests, hvor hundreder af mennesker har lyttet til få sekunder af masser af sange timevis i træk. Givet deres personlige værdiansættelse og sammen skabt et såkaldt ”format” med nogle få hundrede sange, der kunne spilles igen og igen – angiveligt for at opnå så høj og vedvarende kvalitet i musikken som muligt.

Men det er løgn. For sådan kan man ikke gøre. Forventer I at kokken går ud til bordene og lader alle restaurantens gæster smage på alle råvarer. Bare en knivsspids – og mens I tomler op og ned noterer han reaktioner. Går i køkkenet og laver en ret, der skal please alle? Nej, det forventer I ikke. Man forventer at han bruger sin uddannelse kombineret med sin viden og sin arbejdskraft på at skabe noget han er stolt af – og håber andre vil dele hans smag. Det er sådan man skaber en succes – ved at satse, knokle og krydse fingre. Sørger for at den ene sjæl kan blive tiltrukket af den anden.

AIR ”La femme D´Argent”**

I har importeret formater uden at vide ret meget om formatering. Desværre. For formatering handler om at dele et marked mellem sig. Ikke at lægge sig som uadskillelige vandmolekyler på midterbanen. Med hver jeres importerede morgenshow-koncept. Anker, sidekick, kloge-Åge, griner, trafik og nyheder.

Og hvis jeg skal høre den gamle sang om, at Danmark er for lille til andet end laveste fællesnævner-formater, så kig på tv. Det kan godt være, at ikke alle stationer er glimrende guldgruber, men de er dog formateret: Zulu, Charlie, Kanal 5, Kanal 4, TV 2 Sport, TV 2 Film, osv. Eller tag et kig på det fragmenterede danske magasinmarked. Se den tydelige forskel på både magasin- og tv-markedet overfor radio – de sorte tal på bundlinien, som der er så langt i mellem på kommercielle danske radiostationer.

Swann Lee ”When You Are Gone”**

Men hvad burde I så have gjort? Det skal jeg fortælle jer.

I burde have forstået at radio handler om lytternes sjæl. Og ud fra det mødt lytterne så godt I kunne. Ved at blotte jeres egen sjæl.

Og så burde I have fulgt med. I stedet for at holde fast i det tankesæt, som man brugte til radioprogrammering i 80erne i USA og England. Der er opstået et distinkt andet lyttemønster ved ankomsten af personlige afspillere med stor harddisk.

I dag er der på verdensplan solgt mere end hundrede millioner iPods. Og selvfølgelig har det påvirket lytningen. Men det overraskende er ikke at det har – men hvordan.

Analysefirmaet Clark Chapman Research har spurgt en række dedikerede iPod-brugere om deres vaner og deres forbrug – og det peger på en af årsagerne til at dansk kommerciel radio taber noget så eklatant til DR. For DR har nemlig indbygget de fordele, som lytterne går til radioen for at få.

Helt basalt handler det om to sjælelige tilstande eller ønsketilstande, som lytterne søger. Opladning: Når de vil slappe af og lukke sig ude fra verden og være sikker på at få deres egen slags musik så tager deres iPod. Oplevelse: Når de vil opleve noget nyt og høre ny musik så tænder de radioen. Såre simpelt. Men bare ikke en mulighed i Danmark, hvor alle kommercielle stationer står på tæerne af hinanden for at levere opladning til lyttere der ønsker oplevelse.

Bob Marley ”Could You Be Loved”**

Men forfald nu ikke til at tro at iPod stjæler opmærksomhed fra radio eller omvendt. Det er slet ikke sådan. Ligesom man spiser, når man er sulten og drikker, når man er tørstig, så kan opladning og oplevelse altså ikke erstatte hinanden som behov.

Men det stjæler fra radioen, hvis den forsøger at være noget, den ikke skal være. Og selv grundvilkåret er faktisk noget andet end musikken. For det med at elske musik og ønske at kontrollere den så man kan få fuld styring tilhører altså primært iPod-lyttetiden. Når vi så kommer til musik og radio er den primære årsag til at smide en sang på sin iPod oftest at man har hørt den på netop radio, men det er stadig ikke den primære årsag til at høre radio.

Den primære årsag er faktisk at ønske sig selskab mens man gør noget andet. Radios ældste og vigtigste fordel frem for alle andre medier. Det henvender sig til det der er den sekundære sans hos langt de fleste, nemlig hørelsen, og derfor kan radio eksistere på menneskets ubrugte processorkraft.

Men hvor længe gider du være i selskab med en person som kun vil sælge dig Tupperware? Ikke i timevis tror jeg. Og det er det der er den primære årsag til den kommercielle radios død i Danmark. Alt er designet til at øge lytningen af reklamerne – og ikke programmerne.

Trijnte Oosterhuis ”A House Is Not A Home”**

Er det for sent – er det hele slut efter at de store håbsbundne kommercielle blåhvaler, som Sky Radio og TV 2 Radio er døde? Næppe. Det kræver bare én, der gør det rigtige. Baserer en radiostation på oplevelse og engagement – og giver den en personlighed lytterne gider.

Og kære Otto, Stig, Glenn, Jim, Kasper og Jens, jeg er overbevist om I kan forklare hvorfor I gjorde som I gjorde – men før I reagerer– så tjek lige de seneste lyttertal, og når I har funderet lidt over dem, så modtager jeg gerne kritik af mine ovenstående meninger.

Pink Floyd ”Young Lust”*

Hvis nu det skulle ske, at nogen på en dansk radiostation havde interesse i, hvad en almindelig person lytter til, så har jeg inkluderet musikken jeg hørte mens jeg skrev denne klumme. Og kilden:
* 101.1 Jack FM (CBS Radio NY).
** iTunes

3 responses to “Ups, der døde radio

  1. Jeg kan ikke huske, hvornår nogen sidst har anbefalet mig et program på en af de kommercielle kanaler. Måske fordi der ikke rigtig er nogle programmer. Der er et lydtapet, der bliver holdt sammen af forskellige dj’s.

    Jeg savner at lytte til fornuftige mennesker, der kan formulere sig og fortælle en historie. Og de behøver hverken at være stand-up-komikere eller badmintonspillere. Jeg savner at den nødvendige tid bruges og interview-ofre ikke konstant skal afbrydes af en sang med band X, som vi også hørte i går og sikkert også kommer til at høre 5 gange senere i dag.

    Jeg er ikke sikker på, at jeg kommer til at bruge radio som pusher af ny musik, som det er tilfældet i den rapport du henviser til. Jeg tror mediet allerede er overhalet af internettet på det område. Realtime er for langsomt til den slags. Jeg kan finde masser af ny musik i de 4 minutter, det tager radioen at spille een ny sang for mig.

    Jeg tror på, at radiostationen bliver nødt til at knytte et personligt bånd mellem vært og lytter. På samme vis som kanalloyalitet er stort set væk i tv og erstattet af programloyalitet, tror jeg at radio skal bæres af stærke værter. Jeg lytter ikke til radio X, men til studievært X. Får han job på en anden radiostation, følger jeg efter ham.

  2. Denne klumme: http://radionyt.com/artikel/default.asp?id=14286 af Thorkild Ellerbæk på Radionyt er et spændende indlæg om radio.

  3. Problemet er at de landsdækkende forsøg har taget lokalradio-formatet og trukket det ud over hele DK. Dér er det gået galt.
    Hvorfor lytte til kendte en mass, når de ikke leverer mere indhold, end den lokale entusiast …
    De lokale kommercielle kan noget DR ikke kan – de kan være lokale: lokale nyheder, lokale historier, lokale mennesker.
    Det virker som at de landsdækkende kommercielle radioer kun mente at de havde to formater. De kunne ikke slå DR på deres format-hjemmebane, så de ville mose de ‘små ubetydelige lokalradioer’.
    OG!
    Så banker man ikke en radio op på 6-12 måneder. det tager nærmere 6 år.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s