Lille T2

Spillede så lige førnævnte Natasja klip fra DRs hjemmeside for min ældste datter, som altså er 12 næsten 13 og hendes veninde. Og nu tror jeg ikke jeg er den værste far man kan have når man er 12 næsten 13. Jeg er rimeligt cool med en del. Har været radiovært på et program sponseret af Tampax, hvor vi svarede på teenageres spørgsmål om sex, samliv og menstruation -så jeg har da fået en del chok på det område. Og er kun 35 så jeg er jo stadig med på beatet. Deler musik og film med hende. Ikke af pligt -men fordi vi rent faktisk ser det samme og hører det samme. Men alligevel. Pludselig står jeg så der med røde kinder og må forlade stuen på grund af en pludselig opstået lyst til at støvsuge og vaske op.

For i min begejstring for musikken  står jeg pludselig der og opdager at jeg kalder ungerne sammen om computeren for at høre en sang hvis tekst er: “Gå nu væk med dig selv og din pik – Fi er min og du får den ikk” osv.  Budskabet er sådan set cool nok. Faktisk rigtig godt – og her er en der kan/kunne kommunikere på deres vilkår. Og dermed få afleveret en eftertanke eller to. Men jeg kan garantere at mine forældre aldrig ville have samlet os unger om en sang om “Gamle sure, tykke mænd lokker dig med slikkepind”. Ja, de havde slet ikke adgang til den slags musik. James Last havde ganske simpelt aldrig indspillet det. Og dermed ender jeg i køkkenet mens ungerne upåvirket lytter og deler begejstringen. Mens jeg inderligt håber ikke at blive anklaget for noget af de andre forældre, når nu det kommer frem at jeg introducerede denne sang.

Og jeg genkender følelsen. Som dengang jeg havde købt Vi Unge til min datter og hendes anden veninde. Ærligt talt i den bedste tro. Men aftensmaden startede med spørgsmålet “Gør analsex virkelig så ondt?”. Ansporet af et læserbrev i magasinet. Og resten af middagen gik med at forsøge at svare uden at gøre dem mere voksne end de allerede er. Med en konstant lyst til at bygge et sandslot sammen eller læse en histore, bare for at skrue tiden tilbage. “Så, nok snak om analsex – nu skal vi have en is”. Er det bare mig eller skrider grænserne lidt hurtigere end de gjorde? Jeg føler måske nok at mine forældre og deres forældre måske havde en mindre generationskløft på det seksuelle område. De har så sikkert haft den på andre områder. Eller også har de ikke. Og man vil jo gerne svare – bare ikke gøre dem til eksperter på et tidspunkt, hvor det ikke er nødvendigt. Men det er sgu nok bare omgangstonen, der har ændret sig – nu er vi venner, ikke forældre. Altså lige indtil det punkt hvor vi bliver nødt til at være forældre. Jeg synes sgu det er en svær balance.

4 responses to “Lille T2

  1. Jomen … hvad var svaret så, på det der med analsex? I den alder lader de sig ikke spise af med en is.

    Og det gør jeg sq heller ikke!

    Ud med sproget, du ved åbenbart noget!

  2. Vi fik da snakket om at det er ok ikke at have lyst til at prøve alt og man også gerne må sige stop hvis man har givet sig i kast med ting man ikke nyder. Og sådan.

  3. Og så ikke mere snak om det – kan jeg høre en Hjemisbil?

  4. “Med en konstant lyst til at bygge et sandslot sammen eller læse en histore, bare for at skrue tiden tilbage.” … tror i virkeligheden, at det er den præcis forskel på at være ven med sine børn eller forældre (hvad hedder det i ental forældr?), at der er mange gange, hvor man ikke kan skrue tiden tilbage … og forvent en del flere “incidents” de næste år. Pas på Jer selv S

Skriv et svar

