Valgtanker: Free ride on poles

Så er de tilbage – mindre en end time efter jeg havde hørt om det kommende folketingvalg, hang de der. Og jeg hader dem. Måske fordi de hænger et af de få steder, hvor der normalt er visuel ro. På lygtepælene. Valgplakater er en underlig leftover fra fortiden, som jeg synes vi bør revurdere. Ok, fair nok. Med demokratiet i den enehånd og folkeoplysningen i den anden har det været ok at klistre byen til med politiske slagssætninger, som :”Stauning eller kaos”. Men i slutningen af år 2007 hører det vist ingen steder hjemme. Alle andre der reklamerer i bybilledet bidrager med økonomi til helheden. Chipper ind i driften af den kollektive trafik, sponserer læskure eller kort over byen. Men politikerne hænger der ganske gratis. Som en service. Hvorfor? Hvor er logikken?

De betaler for at være på busserne. De betaler for at være på radio og på Internettet. Alle andre steder betaler politikerne for deres reklamer – fordi det netop er reklamer. Et budskab afsenderen har mere interesse i at afsende end modtageren har i at modtage det. Et budskab der slider på vores i forvejen tyndslidte opmærksomhed. Men hvor er mit kickback når det gælder lysmasterne? Bliver strømmen billigere, betaler jeg mindre i vejskat eller vægtafgift? What´s in it for me? Intet. Andet end jeg kan bande de radikale til helvede fordi deres elendige plakater tvinger mig til at tage briller på, hvis jeg vil læse dem. Og ting man ikke kan afkode er næsten mere irriterende end ting man hurtig afkoder og kan smide væk – for de kræver mere opmærksomhed. Og jeg kan lagre en mængde politiker-ansigter i min fjernlager for ligegyldigheder.

Så alt i alt. Jeg hader valgplakater – ingen tvivl om det. Men svar mig på dette – hvorfor skal de ikke betale for at hænge på elmasterne, når al andet reklame er betalt i denne verden? I just don´t get it.

5 responses to “Valgtanker: Free ride on poles

  1. Det lykkedes mig endelig at få øje på en radikal (hi hi) plakat i morges, og jeg er ganske enig. De er svære at få øje på, og jeg tror også, at det er en ganske alvorlig udeladelsessynd ikke at skrive bogstavet – det er B ikke? Det eneste argument jeg kan komme på for at gøre det på denne måde er, at ønsker at fremhæve personerne fremfor selve partiet. Det er måske klogt, hvis man har meget kendte kandidater, men jeg kender altså ikke Dorthe Kjerulf-Thomasen godt nok til at huske, at hun er kandidat for Det Radikale Venstre uden at få et stort partinavn eller -bogstav i face. Synd fordi de er nogle af de mindre onde derinde.

  2. On the subject “valgplakater” reflekterede min ven, Jens henne i Kina over det kuriøse i, at de plakater hænger der 1) ved valg og 2) ved cirkus! Det siger vel stort set det hele.

  3. Svend – jeg er jo enig
    Charlotte – nu er du jo morsom igen 😉

  4. Patrick – er der en mulighed for, at kommer på feriekoloni herovre hos dig… eller i erhvervspraktik? Jeg kunne også være jeres nye au pair. Fandens til behageligt miljø 😉

  5. Charlotte du er jo altid velkommen 🙂
    – og husk du er jo en del af miljøet!

Skriv et svar

