Valgklamp

Det er jo langt fra alene politikerne som fører kampagne til og med d. 13. november. Medierne gør det også. DR og TV 2 gør det i høj grad. Formålet er at eje valget som nyhed og dækningen af det. At det i sig selv er en håbløs gammeldags tanke, som vist giver mindst mening for enden af fjernbetjeningen, er vist ikke så interesant. Det hanlder nemlig ikke om at servicere mediebrugernes nye mediebrug -men snarere at lave et valg som ligner de valg vi har lavet de seneste 10 år. Og det faktum at superoptimering af en døende form ikke er vejen frem til at servicere de nye medievaner er ikke væsentligt. Tilsynelandende.

De gamle elektroniske omnibus kolosser gør som de plejer. DR under sloganet: “Gør det noget valget er til at forstå” – og til det kan man vel næsten kun svare: “Nej”. En tekst, der ikke kunne gå gennem noget velfungerende teksthovede. Slogans skal tilføre værdi -og positionere produkter. Ikke “state the fucking obvious”. Derfor bruger man bullshit-testen til at se om et slogan opfylder sin funktion. Populært sagt: Ville man kunne markedsføre et produkt på at sige det modsatte? Og hvis svaret er nej, så virker sloganet ikke. Fordi det ikke bidrager til at positionere produktet som andet end et me-too produkt.

Så lad os bullshit-teste DRs slogan. Altså: “Gør det noget valget ikke er til at forstå?” -ok, den dur ikke. Så dur den modsatte heller ikke, fordi den er selvfølgelig.

Og sjovt nok falder TV 2 i samme grøft: “Vores valg” proklamerer de. Uden dog at præcisere om det er deres (altså TV 2s) eller om de har underskrevet en kontrakt med seerne om samhørighed og det derfor er seernes og TV 2s valg de taler om. Bullshit-testen vil give resultatet: “Deres valg” og eftersom vi ved hvor stor vores interesse er for andres valg er det nok heller ikke en linie, der virkelig batter overfor andre end nyhedsledelsen.

Så de to store elektroniske medier i Danmark har altså knap så godt styr på det med slogans – gad vide hvor godt de har styr på valget og dækningen? Og hjælper de rent faktisk os seere til at forstå valget og føle det er vores? Ved sidste valg i 2005 kunne Gallup dokumentere for Berlingske Tidende at 14,8% var i tvivl om hvad de skulle stemme da valget blev skrevet ud – mod 22% tvivlere på valgdagen. Man kan håbe at den undersøgelse bliver gentaget.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s