Den magtfuldkomne vendekåbe

Når pressen virkelig skal klemme sig selv op i høje toner kalder den sig for den fjerde statsmagt. Den der står over den lovgivende, dømmende og udøvende magt. Men problemet er når denne fjerde statsmagt bliver magtfuldkommen. Og basker alle tre funktioner sammen i en og laver en forsidedomstol – og ovenikøbet metakommenterer sig selv og sine sager.

Hence Henrik Qvortrup og hans dobbeltrolle som først bladsmører, hvor han “opsnuser” historien om Khaders angiveligt sorte hegn og port opført af Michael Jeppesens entrepenørfirma. Og derefter, da Khader på Henrik Qvortrups anmodning (gennem et telefonopkald) reagerer på denne “historie” tager vender kåben og påtager sig rollen som politisk kommentator og udtaler at han tvivler på om Khader er af den rette politiske støbning, hvis ikke han kan tage Henrik Qvortrups most.

Hvis dette er en acceptabel fremgangsmåde, hvor ingen af Henrik Qvortrups arbejdsgivere – Aller Koncernen og DR – eller borgerne reagerer, så er vi i den grad ude på et skråplan.

Jeg vil gerne høre din mening om denne sag – er det i orden eller er Henrik Qvortrup blevet for magtfuldkommen i sin selvopfattelse?

6 responses to “Den magtfuldkomne vendekåbe

  1. Ville seriøst gerne give dig kvalificeret respons på dit indlæg, Patrick. Men mit forhold til politik, er det samme som mit forhold til vin: Har ikke forstand til andet end at drikke det jeg kan lide, og undgå det der smager af prop.
    Har ikke noget substantielt at hænge min mening op på, hvad angår Henrik Q i denne sag; må bare konstatere, at han dødirriterer mig.

  2. Og mig – det var egentlig ikke for at kloge mig så voldsomt, blev bare så vred over den generelle tilstand. Æv, æv og atter æv.

  3. Lige netop sådan, ja.
    Har den ikke fået et nøk opad, set på det tilsmudsningsmæssige plan denne valg-gang?

  4. Det synes jeg faktisk den gør hvergang – og det er sgu ikke til glæde for os der skal finde en at stemme på.

  5. Søren Holmberg

Skriv et svar

