Visker tavlen ren

Der er intet der kan smadre en voksen mand, som et forhold. Vi erobrer. Elsker. Og mister sikkert grebet om os selv. Og ender udskidt, stående i forvaskede og farveforkludrede tennissokker, uden evnen til at sortere vasketøjet. Og årsagen er glasklar. Et sted mellem fantastisk og fantastisk lort mister vi ganske simpelt initiativet.

Hvor mange gange har jeg ikke tænkt: Det vælger hun, jeg er ligeglad med farven på viskestykkerne. Og hvor mange gange har jeg ikke tænkt: Hej, de er billige de her viskestykker –og de ligner kokkeviskestykker, dem køber jeg. For at finde dem nederst i en skuffe året efter. I den originale indpakning. Med hendes farvede viskestykker hængende på krogen ved vasken.

Men jeg har aldrig tænkt det gjorde en forskel. Ok, jeg køber dumme viskestykker. Hun køber gode. Vi bruger hendes. Men sådan spiller klaveret bare ikke.

Hvor mange gange har jeg ikke foræret initiativet væk – bare for at erkende, at mænd ikke overlever i et forhold uden. Det går ikke. Vi mister vores tiltrækningskraft. Den benzin, der holder bålet i gang. Det synonym, der fuldender sætningen.

Nu vil nogen så sige at det er kvindernes skyld. At de altid forsøger at lave os mænd om – gradbøje os til en sommerhat, de kan promenere. Men så simpelt er det ikke. At gøre ingenting er ofte værre end at gøre det forkerte. Derfor er den mand, der ikke insisterer på at vi: ”Kraftedme bruger mine ternede kokkeviskestykker mindst hver anden uge” er ude om det selv. Og det er jo typisk at sommerhatten kun er på mode til den skifter.

Så vi lægger initiativretten fra os. Og måske er det en af tungtvejende årsager til, som hustaksatoren fortalte mig, at: ”Det er som om det altid er mændene, der kommer dårligst ud af skilsmisser. Det er som om de går fuldstændig i stå og bare lader stå til. Lader huset falde sammen om ørerne på dem”.

One response to “Visker tavlen ren

  1. Søren Holmberg

    Årsagen hertil skal, hvis du spørger mig, findes gennem generationer af systematisk feminisering af væsentlige samfundsfunktioner, hvor manden i dag er reduceret til en statist hvis han overhovedet er der.
    Lad mig ridse op; Dreng starter hos en dagplejemor, fortsætter i børnehave hos kvindelige pædagoger, går i skole hvor feminine værdier og ro(lighed) og renlighed hersker uanset om der er en mandlig lærer eller en kvindelig på skemaet. Drengens forældre bliver skilt, og indtil fornyligt var det i 99% af tilfældende ensbetydende med at han nu blev sammen med mor og mistede væsentlig kontakt til sin far.

    Symptomet har været synligt i samfundet i årevis. Et stigende antal værnepligtige kasseres, et stigende antal unge mænd vælter forvirrede rundt for at forsøge at leve op til de idealer som dameblade putter i kvinders hoved omkring hvordan en mand skal se ud. Flere og flere parforhold opløses.

    Som du så udmærket understreger så er sommerhatten (eller hvordan manden nu skal være og se ud) kun på mode indtil damebladende finder på noget nyt.
    En mand der systematisk siden den tidlige barndom er blevet feminiseret vil have overordentligt svært ved at finde sit maskuline jeg frem og stå imod med i en sådan situation. Hans “jeg er en mand og bestemmer selv hvor skægget skal gro” er jo blevet pillet fra ham igennem hele hans opvækst. Hver gang han har været dreng og været voldsom har han fået skældud, er blevet fortalt at han var uartig, eller måske endda blevet diagnosticeret med et eller andet og sendt i specialklasse.

Skriv et svar

