De falske gratisaviser

Var til Bogforum og kom hjem med en gratis udgave af Berlingske Tidende, Information, Kristeligt Dagblad og Politiken. Og hver gang også et “godt” tilbud. Til sidst blev jeg en kende irriteret – altså vil I forære mig avisen eller vil I sælge den til mig? Og derfor udspandt føglende lille taleboble sig: “Vil du have XX gratis?”, “Ja, tak”. Hans øjne lyste op. “Hvilken avis holder du for øjeblikket?”, “Ingen”. Hans øjenbryn løftede sig op over hans hårlinie. “Du kan få XX til 6 kroner om dagen”, han peger på prisen på forsiden, hvor der står at XX koster 20 kr. “Og det er jo lidt mindre end 20 kroner”. Han ser på mig som om jeg er indforstået. Det er jeg ikke. “Jeg tager den lige med hjem og læser den – hvis den er god bestiller jeg den”, svarer jeg. Han ser vred ud. “Men det er jo i dag tilbuddet gælder”, siger han. “Det handler ikke om hvad den koster – det handler om jeg vil have den eller ej”, siger jeg. Og han ser væk og går hen mod en anden potentiel.

To ting undrer mig.

1/ Hvorfor konkurrere på prisen når man sælger aviser? Hvis prisen er et parameter tager jeg en gratisavis. Ikke XX der er nedsat med 14 kr.

2/ Hvorfor er det vigtigste for bladhuse altid distributionsformen fremfor indholdet? Jeg har haft abonnement på både Politiken og Weekendavisen i mange år. I dag har jeg ikke på hverken eller.

Jeg vil vove den påstand at skamridningen af de to ovenstående er årsagen til blodbadet i avisbranchen. Drop nu papiret, drop nu tilbuddene og kom ind i kampen. Få en markedsposition, der er baseret på ægte og nutidige behov, som f.eks. afklarethed, tilgængelighed og et sexet fællesskab.

2 responses to “De falske gratisaviser

  1. Men det er jo fordi mindst 99% af dine meddanskere *kun* har prisen som det eneste valgparameter for alt hvad de gør – og det er avisprangerne skolet til … tror jeg :o]

  2. Svend – for nu at være djævlens advokat: hvis pris var eneste parameter, ville de så ikke sælge betydeligt flere aviser end de gør? 🙂

Skriv et svar

