Mac og Linux er ikke fremtiden

Som Mac-bruger er jeg vant til der er masser af software og endda hardware, der ikke vil lege med mig. Senest en HP Laserjet, som ikke havde en Mac-driver. Det vænner man sig til. Og det er fint. Det går jo glimrende alligevel.

Efter en tv-reklame for JP2.dk besluttede jeg at tjekke “fremtidens avis” ud. Jeg var en smule kold ved tanken om at den var udviklet “sammen med Microsoft”. Ikke at der er noget galt med Microsoft. Men det er en sjov udmelding. Denne avis kan tages med, tilegner sig den platform du er på. Mobil, PDA eller computer – men den er udviklet sammen med Microsoft. Altså er den sikkert ikke software-uafhængig. Og det er den heller ikke. Som du kan se her: JP2.dk.

Når du som Mac-bruger lander på JP2.dk får du denne lakoniske besked: “Vi kan konstatere, at din PC og browser ikke understøtter de systemkrav, som download af JP2 kræver. For at undgå at ulejlige dig vælger vi ikke at sende dig videre til login og download af JP2”. Det er lidt sent. For jeg er blevet ulejliget med tv-reklamer, har tændt min computer og har tastet adressen ind – så hvis JP ikke vil ulejlige mig, ville det klæde dem at fortælle at jeg ikke kan bruge deres fremtidsavis allerede i reklamen Det ville være ikke at ulejlige mig.

Og så kommer der endnu en udmelding: JP skriver “Jyllands-Posten har bestemt ikke selv valgt at holde Mac-, Unix- og Linux-brugere ude” og henviser til at de er blandt 5 avispionerer, der bruger denne lukkede standard. Men det er jo præcis et valg der er gjort. Der er valgt en lukket standard, der ikke inkluderer Mac, Unix og Linux. Det er forhåbentligt et bevidst valg. Selv om det grundlæggende er Microsoft, der har truffet valget er det jo JP der har købt platformen af dem. Det er fint nok – det er bare et valg som JP har gjort, som de ikke kan fortynde ansvaret for.

Jeg ville gerne have anmeldt JP2.dk. Men det kan jeg ikke. Basalt er dette ikke fremtidens avis, alene af den årsag at den ikke er tilgængelig for en nogle af de mulige brugere. Og jeg tror dette er endnu af dagbladenes ærgerlige forsøg på at blive digitale uden at forstå essensen af den nye platform de forsøger at indtage – og dermed bliver de lidt som en brutal invasionsstyrke, der indtager et land uden indbyggere. Men jeg er ikke sikker på det – for jeg kan ikke få lov at få adgang til den. Gad vide om JP også arbejder med at udvikle en papiravis, der kun kan komme ind ad visse brevsprækker.

3 responses to “Mac og Linux er ikke fremtiden

  1. Ja det er jo rimeligt tynde ejnar – har du prøvet at besøge de andre avisers sider med din ukurante maskine? Prøvede lige at smutte ind på NY Times på Firefox, og den virkede fint – det gør den ikke på jp2.dk

  2. JP’s valg og JP’s fejl. Den samme fejl laver DR gang på gang, når de vælger ikke at lave multi-OS/browser-understøttelse, hvilket jo ikke er så svært endda – og som de (DR) jo reelt er forpligtede til at gøre.

    Det begge glemmer er, at vi ikke har brug for dem. Men de har brug for os for at overleve. Jeg tror jeg overlever uden JP. Og DR, for den sags skyld. Jeg vil langt hellere give min opmærksomhed til de, der bevidst har valgt, at de gerne vil have mig som kunde.

Skriv et svar

