Visualisering 2008

Eddie Izzard i dametøj. Dan Türell med sorte negle. Og Florence Nigthingale, den engelske sygeplejerske med lampen. Vi kender dem godt – men det er deres umiddelbare fysiske kendetegn, der virkelig tegner det store billede.

Men Florences virkelige forskel i verden var ikke at hun rejste afsted til Krimkrigen og behandlede soldater. Tværtimod havde det hospital, hvor hun var sygeplejerske den højeste dødsprocent af de engelske krigshospitaler. Det var først da hun kom hjem til England og lavede en statistik over dødsårsagerne at hun gennemskuede at det ikke var plejepersonalet, men de forhold man havde soldaterne under, der virkelig gjorde en forskel. Aha – så var det måske statistikken, der virkelig gjorde en forskel?

Ja, til en hvis grad -men langt vigtigere var det hendes rendering af statistikken, der rykkede. Hun præsenterede nemlig en statistik som grafsk redegjorde for at soldaterne døde i hobetal, ikke som konsekvens af kamphandlinger, men som konsekvens af deres livsvilkår. Og det gjorde en forskel. (Se en nyere rendering af hendes simple statistik her).

Kloakering og ventilation på hospitalerne gjorde en virkelig forskel i dødstallet, som fremefter blev dæmpet betydeligt. Sammen med Florences uddannelse af sine medsygeplejesker. Hvis vi skal skrue tiden op til nu og kigge på hvordan vi behandler det vigtigste vi har, nemlig vores fælles erfaring og viden, så er der ingen tvivl om at udviklingen af visualisering af data, information og indhold vil blive måske den vigtigste filtrering af nettet i fremtiden.

De nye massemedier kunne meget vel blive metamedier, som forsøger at redegøre for den virtuelle verden på en overskuelig og hurtigt tilgængelig måde. Digg arbejder lige nu i deres Digg Labs med forskellige måder at visualisere hvilket indhold på nettet, der lige nu modtager interesse og hvordan. Og det er bare et eksempel på hvordan man kan give styrken til at navigere til brugeren gennem den fælles udvælgelse.

Tagskyer, som vi kender dem fra f.eks. Overskrift.dk er en anden måde at opgøre verden på. En måde, der er simpel, overskuelig og alligevel rummer en uendelig dybde af information. Uden at ryste for meget på hånden kan man vist godt indskrive informations visualisering, som det tredie ben, der kommer til at styre vores medieforbrug i fremtiden. Således at tidsforskydning og aggregatorer lige nu er de store trends og efterhånden som de bliver hvermandseje bliver behovet for visualiseringen øget.

Advertisements

2 responses to “Visualisering 2008

  1. Søren Holmberg

    Virkelig visualisering er jo ikke kun tekst-tags som Overskrift.dk men selve visualiseringen kan være en oplevelse i sig selv, som f.eks: http://universe.daylife.com/

    Det er superfedt det værktøj. Prøv f.eks. at se relationer mellem de amerikanske præsidentkandidater og de emner de har oppe i den politiske debat.

  2. Det er en super visualisering.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s