Bunken ved siden af min seng

Jeg ejer ikke nogen realistisk sans. Og sådan har det altid været. I hvert fald når det gælder bøger og magasiner. Jeg køber langt flere bøger og magasiner end jeg kan nå at læse. De bliver ofte købt på en lynsnar og minimal interessevækkelse, som oftest viser sig ubegrundet -og så ryger de i bunken ved min seng. Der ligger de fleste bøger og magasiner til de når deres endelige destination, nemlig reolen i stuen. Her samler de støv til en flytning lander dem i den kasse, der ender hos antikvaren.

Men inden da ligger de i den store rodebunke af dårlig samvittighed og alt for nære æselører.

Bunken er lige nu:

Stuart Sutherland: Irrationality – the enemy within.

En del af et større tema, som jeg længe har rodet med og som ikke giver en skive mening nu -men måske engang. Nemlig om hvordan vi træffer valg, og hvorfor vi oftest træffer dårlige valg. Bogen forklarer bl.a. hvordan vi filtrerer den viden vi har så den fremstår mest i sync med den måde vi gerne vil have tingene skal være fremfor hvordan de er. Jeg mener f.eks. stadig at jeg vilformå at tvinge mig selv til at læse denne bunke bøger, på trods af de har mistet min interesse på grund af deres skrivestil, form, indhold og/eller emne.

David J. Lieberman: Instant Analysis

Samme tema som ovenfor, men her udført som en mærkværdig blanding af selvhjælp og forklaring. Bøger helt uden dramaturgisk kurve synes jeg bare er svære at holde interessen for. Så derfor vil jeg fortsætte min topløse opremsning.

Henrik Vejlgaard: Anatomy of a trend

Denne bog havde jeg virkelig store forventninger til. Men Vejlgaard bruger mest tid på at forklare hvor trendssættende homoseksuelle er i forhold til næsten alle andre grupper. Hvilket er cool med mig. Men trendkroppen må jo bestå af mere. Men det gør den altså ikke på de første 55 sider. Det er nok til jeg føler det er en trend for bogen.

Carsten Wiedemann og Martin Møller: Den lille kloge

Med undertitlen “alt der du ikke vidste du burde vide” er den bog godt forklaret. Og faktisk en af de bedste falde-i-søvn bøger. Her kan man, drøntræt, læse en eller to artikler og falde i søvn med en lille handy bog, der ikke slår en ud når den rammer ansigtet. Artiklerne er spændende, se bare disse overskrifter: “Har Mozart stjålet musik i Vatikanet” og “Hvad er det for en tamp, der brænder”.

Anne Lamott: Travelling Mercies

Jeg var virkelig vild med den før fordrukne forfatter Anne Lamotts bog om skrivekunsten “Bird by bird”, absolut anbefalelsesværdig. Men denne bog om tro har jeg nu på 3 år liggende i bunken og æselørerne bygger sig op. Det er ikke på grund af god vilje og falske intentioner. Men jeg tror ikke jeg får den læst. Lige nu.

Erlend Loe: Naiv. Super.

Fed bog, jeg har læst to gange. Faldt over den i en norsk lufthavn og købte den straks, sammen med romanen Doppler. Nu ligger den i bunken ved en fejl.

Frederik Stjernfelt og Søren Ulrik Thomsen: Kritik af den negative opbyggelighed.

Idéen er rigtig god. Thomsen og Stjernfelt påstår at, hvis en kunstner, fortæller, journalist, vil anerkendes skal han/hun fremstå som om han/hun er udstødt fra det fine selskab. Og at vi er meget bedre til at fortælle hvad vi ikke vil, end hvad vi gerne vil. Jeg kender godt fornemmelsen af at der kommer noget på spil når man skal melde til og ikke fra. Men deres 7 essays er for hårde at læse. Så jeg snupper pointen og synes den er god. Men jeg vil ikke læse disse artikler. Vil ikke.

The Economist: Intelligent Life -Spring 2008

Faktisk en meget fed idé. Et af de nu gryende businessmagasiner, primært til dem der ikke vil identificere sig med Jyllands Posten, Børsen og Business.dks efterhånden lidt falmende (og lidt sportsjournalistiske) billede af hvordan vi taler folk ind i et fælleskab omkring deres karrierer. Og typisk det der bliver læst. Alt i snippetform. Dejligt når man læser på trods af søvn.

Wired 16.03

Siger sig selv. Køber det altid. Bliver sjældent skuffet.

Scientific American Reports: Special edition on robotics

Jep, det stod der. Og jep. Nu ligger det her. Måske det bliver intelligent nok til at læse sig selv på et tidspunkt.

Julia Cameron: Kreativitet

Et meget effektivt og højt besunget, selvadminstreret kursus i kreativitet. Når der bliver to onsdage i ugen og lidt mere fri, er dette det første jeg kaster mig over. Og jeg mener det sgu!

Morten Sabroe: Rejsen til Amerika

Ajour havde tilbud. Og jeg elsker Morten Sabroe. Han skuffer heller ikke i USA.

Først med det sidste – en nyhedsuge i Danmark. Redigeret af Anker Brink Lund.

Ajour havde tilbud. Og jeg hader nyheder. De er også træls i bogform.
Richard Wiseman: The little book of luck.

Tjah, hvad kan jeg sige …ifølge den engelske universitetsprofessor Richard Wiseman er held udelukkende tanken om at være heldig. Jeg var så heldig at denne bog viste sig at være en selvhjælpsbog og ikke en faglig bog, som jeg troede da jeg så den på Amazon.co.uk. Men tanken er sjov.

De læste bøger.

De har en helt anden position. De bliver læst i sammenhængende stræk på sofaen. Eller ved spisebordet. Når kombinationen af mulighed og interesse falder sammen gælder det om at læse som lynet. Læs for satan. Læs den færdig mens tid er. Udnyt the window of opportunity. Red den fra bunken. Her er det senest Saabyes Cirkus og Doppler, der er sluppet igennem. Og det er sgu behørigt beriget jeg lagde begge bøger væk efter endt læsning. Så tak for dem Norge.

2 responses to “Bunken ved siden af min seng

  1. Ahhhh…!

    Efter at have læst dit indlæg tror jeg nu at jeg vil flytte Blue Ocean Strategy, From Good to Great og 7 gode vaner ind i min reol…….i forventning om en snarlig tur til antikvaren. Måske starten på en god vane….så er der kun 6 igen 😉

    Edward de Bono’s Thinking Course får lov at blive…lidt endnu! Tænker jeg…

    Ian Bendtsens “Cunnilingus – bedre oralsex”…..welll….lets not go there. Det var en gave….af en slags!

    Hep
    Carsten

  2. Sjovt – Blue Ocean Strategy lå også i min bunke et godt stykke tid, From Good to Great er flyttet i reolen, Edward de Bono tror jeg måske er god – men jeg har aldrig fået læst noget af ham?

    Og Ian Bendtsen… tjah, en hurtig søgning fortæller, han er far til fire og taler en bunke sprog, så han er i alle fald ikke tung(e)nem 🙂

Skriv et svar

