Hamsterne er ikke hvad de ser ud til at være

De er ikke bare dansende hamstere, som vi sender videre til hinanden. De er også et internet-meme. Uden at skulle gøre mig fantastisk klog på dette emne, som jeg faktisk ikke kender særlig godt -jo, jeg har prøvet at meme, men jeg inhalerede ikke- så er disse internet-memer et aflæg fra videnskabsmanden Richard Dawkins, der har brugt det franske ord même (der betyder samme) til at beskrive de overførsler af kulturel information der er mellem os -f.eks. sange, rim, ordsprog osv.

Her er på nettet sender vi så en lille idé eller et koncept mellem os. F.eks. har Rasmus, der er en dansk fotograf i Seattle, sendt mig et meme via hans blog. Det går i al sin enkelhed ud på at tage den nærmeste bog, slå op på side 123, finde den femte sætning på siden og derefter citere de kommende tre sætninger.

Johannes Møllehave, romanen “En fri mand”: “Jeg var gift i ti år og hun var stærk. Hun udviklede sig som du vel kan gætte i løbet af 70erne -femø-lejr og alle de kvindeslogans man kan finde på. Jeg kom især til at grine da de engang kom bærende med en transparent hvorpå der stod Kvinder er stærke

En væsentlig del af sådan et meme er selvfølgelig at sende det videre -f.eks. til nogen man kender, man ved har bøger, som Sebastian, Jens Winther (som i mangel af blog nok må poste svaret i kommentarerne herunder hvis han vil være med) og Emme. Så er der vist ikke memere at sige om det fænomen lige nu.

2 responses to “Hamsterne er ikke hvad de ser ud til at være

  1. Er klaret. Tak for {op|ud}fordringen.

  2. Lars Larsen – “Go’daw jeg hedder Lars Larsen”:
    “Nej, der skulle et eller andet konkurrencemoment ind i motionen. Enden på hendes overvejelser blev, at hun trak mig ind i Silkeborg Golf Club – til et prøvemedlemskab. Denne sport, som var i rivende udvikling, mente hun var lige noget for mig.”

    Ja, beklager, men jeg sad på arbejde, og jeg har Lars Larsens bog stående, fordi jeg nogen gange har den med ud som en del af et workshopkit🙂

Skriv et svar

