Den danske drøm

Hos Merko i Kerteminde har de åbent til 20.00 hver aften. Så de aftener jeg ikke har ungerne er det ofte der jeg køber min aftensmad. Kører hjem og tilbereder den. Ligesom i aften. Men i dag med et spørgsmål på hjernen. Merko er nemlig ikke bare mad til sent. De har også altid tilbud på videofilm. Og i aften stod jeg med Easy Rider i hånden. På coveret blev handlingen beskrevet som: en afdanket advokat hægter sig på to halvtidspushere og kører gennem USA, på jagt efter den amerikanske drøm.

Og der i Merko opstod spørgsmålet: Hvad er den danske drøm? Du kan blive præsident, hvis du vil, hvisker de amerikanske forældre i ørerne på deres poder. Men hvad lægger vi danske forældre ind i rygraden på vores børn? Jeg er blank. Kører bilen hjem, laver maden, spiser den. Er stadig blank. Snakker i telefon med Mikkel og spørger ham, hvad er den danske drøm? Mindre skat og mere sovs, svarer han uden betænkningstid.

Men det er jo ikke en drøm -er det? Hvis man googler den dansker drøm kan man læse at den amerikanske drøm, hvor alle (i princippet) kan opnå landets højeste position, lever i allerbedste velgående… i Danmark. For her er det nemlig reelt muligt at knække arven fra forældrenes indkomst eller manglende samme -og derfor opnåelig. Men det gør det jo netop ikke til en drøm. En drøm er jo noget man kan stile mod, ikke noget der bare opstår pr. automatik. Så vi kan altså ikke bruge den amerikanske drøm i Danmark.

Så hvad er den danske drøm så? Det må være noget der er svært opnåeligt og det må være noget der er knaphed på. Ellers er det vel ikke en drøm. Lykke? Næppe. Det er jo bare målet -næ, drømmen er midlet. Det der gør lykken. For en dansker.

15 responses to “Den danske drøm

  1. Jeg fristes til at sige, at danskerne vist bare vil være ladt i fred og se tv. Men i virkeligheden tror jeg det ser meget værre ud end som så. I Danmark er det slet ikke tilladt at have en drøm, for dermed indikerer du, at du kan og vil noget, andre ikke kan. Det strider som bekendt mod den vigtigste lov: Janteloven.

    I USA er der mange ting som kunne være bedre, men én ting har de dog fundet ud af: Det er i orden at have en drøm. Det er i orden at være god til noget. At ville noget. Folk klapper dig på skulderen, hjælper hvis de kan og der er ingen sure miner.

  2. Det spørgsmål svarede Kaspar Winding på for mange år siden;

    Hvem ville tro mig, hvis jeg sagde
    der er en vej ud af alting, men sjældent en tilbage
    vi lever i nuet, i templer af glas på kredit
    og spejler os halvt ihjel, vederlagsfrit

    Alle [Danskere] har en drøm
    om engang at blive fri
    af lasterne der lænker os til
    nuets tyranni, selvbedrag og natteroderi

    Ingen jeg kender kan sige mig hvad vej jeg skal gå
    de har alle sammen travlt med at indse dagen derpå
    de venter og håber og tror
    ligesom jeg på i morgen, det magiske ord
    for nuet i sig selv har ingen anden mening end ”farvel”

  3. Imerco sælger mig bekendt ikke meget der er spiseligt.
    Mener du måske ikke “Merco”?
    Med mindre at du nu opdager at du har levet af porcelæn og blandet lertøj fra Lene Bjerre.. ;-p

  4. Det er vel ligesom, når man skal Ikea…

  5. Rasmus -der er ingen tvivl om at amerikanerne er bedre, meget bedre til at drømme. Og det må man have respekt for. Måske en af de bedste sætninger jeg kender på amerikansk er den måde man anerkender og ikke misunder, andres fremgang eller held med ordene “good for you”. Uden ironi.

    Tveskov -man må elske den sang, havde helt glemt gamle cv og kasper sammen, men en genistreg var og er det.

    Søren -du har ret. Trætheden tog mig vist på vildspor. Jeg spiser ikke Bjerre -det var Merko.

    Charlotte -tak for den dejlige redning.

    MEN -dermed er det ikke gjort. For der må sgu da være en drøm. Om ikke andet end hemmelig (og måske lidt våd) drøm et sted. Og er det virkelig bare umådeholdne samlinger af materielle goder og lyst til at være i fred med sin samling? Niks, jeg tror det ikke. Der må være mere -noget der ligger bag egernteorien.

  6. Oskar Gantorp

    Andelstanken er den danske drøm.

    OG

    De danske drømme er de samme som hobitternes og Grundtvigs: et muntert og fredeligt (let virksomt) liv på jord.

  7. Den danske drøm kunne være en (naiv) tro på, at vi, med den skat der, blandt andet kan få gratis, kompetent lægehjælp og støtte til børnepasning og ældrepleje?

  8. Oskar -et muntert og fredeligt, småvirksomt, liv på jord -det begynder at tegne godt.

    Charlotte -og dermed er vi vel nærmest en stor andelsbevægelse som Oskar antyder kunne være en drøm?

  9. Enig, Patrick. Og derudover tilslutter jeg mig helt og aldeles drømmetanken om et muntert og fredeligt, småvirksomt, liv på jord.

  10. Jeg synes det er et fantastisk spørgsmål du kaster op. Jeg har aldrig tænkt på at der måske kan være en “dansk drøm”.
    Måske kan man ikke duplikere sætningen fra amerikansk. Måske findes der kun den amerikanske drøm.
    Hvis man ser gennem 50´erne og 60´erne var drømmen jo for de fleste at etablere sig med hus, bil ogen uges ferie på Mallorca med “Præsten” eller Spies.
    Egentlig tror jeg ikke at ambitionerne har rykket sig ret meget siden da.
    En lidt mere overordnet “drøm” er måske fred og demokrati og retten til at kunne sige hvad man vil. Det tror jeg faktisk fylder stort i enhver dansker, selvom de fleste ikke tænker så meget over det, men tager det som en selvfølge.

    Hvor er det et spændende spørgsmål du kommer med. – Er der lavet film om det???

  11. sjovt at du lige blev citeret af statsministeren på venstres landsmøde – tillykke med det :))

  12. Så fik du endelig svaret på dine spørgsmål. Og det af landet øverste minister Lars Løkke. Dejligt, at landets statsminister care sig om, hvad almindelige borgere som dig interesserer sig for. Det tegner godt. De gamle indianere lyttede også altid til jorden inden de red ud.
    Go for it. The world is yours.

  13. Hej Patrick,

    Tak for inspirationen. Du kan læse min tale om den danske drøm her: http://www.venstre.dk/fileadmin/venstre.dk/main/files/taler/llr_lmloerdag09.pdf

    Venlig hilsen
    Lars Løkke

  14. Hej Lars,
    Allerførst, selvtak. Jeg synes det er ret sejt at du orienterer dig via de nye, demokratiserede medier, læser og ligefrem lader dig inspirere af dem – det har jeg stor respekt for!

    Jeg læste din tale lørdag formiddag, kort efter du havde holdt den, og blev, ærlig talt, grebet af din vision om at finde den danske drøm. Om det virkelig handler om finansiel rigdom eller perspektivet er større, er jeg ikke sikker på.

    Det er dog sådan at jeg siden ikke har kunnet få tanken ud af hovedet og har skrevet nogle noter, om netop det, her: https://damsted.wordpress.com/2009/11/22/da-statsministeren-kiggede-forbi/

    Hilsner
    Patrick

  15. Hej Patrick, godt indlæg, og en god historie, med Lars i een af rollerne🙂

Skriv et svar

