Problemet med vores fremtid og køkkener

Det nye køkken -i halvtredserne

Det er ikke svært at forudsige din fremtid. Du vil til tider blive overrasket over al det nye, der konstant opstår, men aligevel blive betrygget af, hvor langsomt det sker. Men skal vi nærmere end det bliver det straks meget sværere. For når vi skal gætte på fremtiden, for det er praktisk taget det vi gør, så gør vi det i den kontekst vi er i nu. Når man i halvtredserne skulle tegne et billede af fremtidens køkken var det med fantastiske maskiner, der kan lave fantastisk mad på ingen tid og på den måde gøre fruen i huset til et hit. Men det var straks sværere at forudsige at kvinden i 2000 ikke ville definere sig som et hit eller miss ud fra om hun kunne servere den perfekte fire-retters eller ej. Hun definerer sig ud fra en helt anden målestok.

Eksempel: I dag sælges der godt 200 millioner computere om året og godt 700 millioner mobiltelefoner. Mobiltelefonen er allerede ved at blive vores foretrukne adgangspunkt til Internettet og der er ikke noget, der tyder på det modsatte. Det skulle da lige være de serviceudbydere der gatekeeper mobiltelefoner og adgangen til nettet. De lader telefonerne lukke sig om sig selv for at sikre deres egen eksistens -og på den måde forsøger de at styre fremtiden i en bestemt retning til deres egen fordel.

De er, ligesom de der skulle forudsige fremtidens køkken for et halvt århundrede siden, blændet af nutiden og deres nuværende profitmodel. Den går ikke. For fremtiden kommer og hvis ikke man udvikler den baseret på de reelle behov og muligheder, som forbrugeren har og efterspørger vil man formodentligt udvikle et hjemmekøkken til de udearbejdende kvinder. Og hvem skal købe det?

Det er der ingen der skal. Eller vil. Måske er det årsagen til at properitære produkter, der ikke kan levere ind i den online tilstand, som jeg tidligere har beskrevet, får det umanerligt svært i den fremtid vi allerede står midt i.

Et andet problem med fremtiden er at den ikke er hvad den har været. Med grådige aktionærer, som mange virksomheders primære målgruppe, bliver de almindelige kunder til et besværligt trin mod mere afkast. Lidt firkantet beskrevet, det er svært at tænke fremtid ind i kvartalsregnskaber. Eksempel: Da Nokia lancerede N95 vidste de at den ikke var fri for børnesygdomme. Men de vidste også at de ikke ville være først på markedet med en mobil, der kombinerede net, kamera, musik, geolokalisering og mobiltelefoni, hvis de ikke smed den på markedet med disse børnesygdomme. Det vidste jeg ikke da jeg købte den. Jeg glædede mig til at få fingre i N95 -og travede København tynd for at finde den på dens første dag. Det kunne jeg ikke. Jeg bestilte og betalte den -kr. 4.500,- og fik den med posten fra TDC efter 2 måneder. Endelig var den min.

Men glæden blev kort. Min N95 dumpede testen grusomt, som navigation på en tur til Schweits, på trods af tilkøbt software for mere end kr. 1000,-. Jeg var ikke bare skuffet -men også vred over mit køb. Jeg led grusomt af buyers remorse. Indtil jeg installerede Google Maps på telefonen. Så snart jeg kunne bypasse Nokias egen (lorte)software og få installeret en applikation, der var udviklet for min skyld fungerede samme telefon nu pludselig som en fantastisk navigation.

Googles fremgangsmåde har længe været at udvikle produkter, der fungerer fedt og på brugerens præmisser -indtjeningsmodellen bliver udviklet til sidst. Ud fra devisen, hvis vi kan levere ægte værdi skal vi nok kunne tjene penge på det. Og det virker.

Google er også blevet børsintroduceret og har nu kvartalsregnskaber. Måske kan de holde fast i deres filosofi, måske kan de ikke. Det er ikke vigtigt. Læren her er ikke at Google er fremtiden, men at åbne platforme og fælles udvikling er fremtiden. Derfor er det også sjovt at se på et andet af Googles projekter, nemlig Android. Det er et grundlæggende styresystem til mobiltelefoner, men modsat mange af de eksisterende, åbner dette system din mobiltelefon og ligefrem nurser muligheden for at andre kan udvile applikationer til den.

De to største amerikanske firmaer, som leverer mobilnet og mange af de firmaer, der leverer håndsæt, har valgt ikke at facilitere Android. Af den årsag at det vil udvande dem til simple leverandører af hhv. net og sæt. De vil ikke reduceres. Derfor satser de på properitære styresystemer, hvor de kan bestemme og levere al software på din telefon. Og fortsætte med at levere mobiladgang til nettet i mb-klumper, der sender dig hoppende og dansende på nettet med følelsen af kængurubenzin i tanken.

Går den? Sikkert. For som jeg startede med at skrive kommer fremtiden meget langsommere end vi tror. Holder den? Næppe -for selv om det går langsomt, så skifter kvartalerne og bliver til år. Pludselig er der ingen husmødre tilbage til at købe halvtredserkøkkenet for de er alle sammen ude og surfe på mobilnettet.

Skriv et svar

