Ham med kilten

I takt med flere og flere konsulenter og virksomheder skal sælge deres stads (f.eks. foredrag og kurser) til kunderne, opfinder vi i stadig hurtigere takt visualiserende koncepter, der kan forklare eller redegøre for den hhv. nutid og fremtid, som er så svær at få hold på. Jeg skal ikke være hellig på dette område -jeg er også del af branchen. Jeg tager mellem 12k og 16k (alt efter kundens størrelse og gørelse) for at fortælle om mit billede af reklame, medier og markedsføring i fremtiden. Eller rettere gjorde. Priserne har ikke ændret sig voldsomt, men det har indholdet.

Jeg har nu i nogle år turneret rundt med et foredrag, hvor jeg fortæller og dokumenterer at trenden går én vej, nemlig mod mindre autoritetstro og en stadig højere grad af demokratisering af budskaberne. Responsen er todelt. Nogle hører det som om min pointe er at massemedierne er døde. Det kan irritere folk helt vildt -og med god grund. Hvis nu man har en forretningsmodel eller et job, der baserer sig på netop massemedier, er det da også vildt komplekst at skulle forholde sig til en delvist ny model. Mit svar er at man roligt kan tage det roligt, for massemedierne virker og vil virke længe endnu. Men at dette er tidspunktet til at flytte mellem 1-5% af sit produktions- og indrykningbudget for at lære om de nye strømninger. Og her mener jeg ikke til bannere!

En anden del siger: “Men hvor finder folk tiden til at være på nettet/blogge/være på Facebook/Twitter/osv?” -og der kan jeg næsten kun blive svar skyldig, nu jeg ikke er effektivtetsekspert. Men jeg vil gerne gisne om det handler om prioritering og det er jo tit motiveret af lyst eller nød. Hvoraf den første så klart er at foretrække. En start kunne dog være at se dette indlæg af Clay Shirky og forstå at det ikke er tiden der er knaphed på.

Det er ikke kun via foredrag og kurser at jeg har missioneret mit budskab i ind- og udland. Jeg har også skrevet artikler i flere fagblade og blogget en del om de nye tider. Men lige meget sker der. Nemlig ikke meget. Det ærgrer mig i den kontekst at jeg bedst kan lide at skabe værdi for mine kunder – og derfor vil jeg jo gerne sikre at mit dokumenterede budskab ikke drukner i hverdag og massemedier. Derfor har jeg besluttet at tage skeen i den anden hånd. At tage ved lære af Søren Kierkegaard og forstå at jeg må kommunikere, der hvor de relevante mennesker er, mentalt, tidsmæsigt såvel som geografisk.

Min plan er tredelt. 1/Jeg vil ikke længere arbejde i fremtidsbilleder, men i nutid. 2/Jeg vil give eksempler på best practise samtidigt med jeg dokumenterer effekten gennem statistik. 3/Jeg vil anskaffe mig en kilt, som jeg vil gå med. Ok, det sidste er et reklametrick. Jeg vil gerne (for nu at citere Hugh McLeod) undgå at være et smukt sandkorn på en strand. Folk ser måske 15-20 oplægsholdere om året, måske kan de huske ham med kilten. Måske husker de også noget af det han formidlede. Hvis han er heldig.

For det er selvfølgelig præcis formidlingen, der er mit produkt. Ikke pointerne, ikke fremtiden, ikke diskussionen -men formidlingen. Den er den jeg brænder for og det er den kunderne brænder for. Det er også årsagen til de to andre punkter i trioplanen. Nutid, som i det sker lige nu. Best practise, som i det virker. Og så en kilt som krydderi.

Første skridt er bloggen: Den Individuelle Revolution, der nu har kørt nogle måneder. Kilten kommer snart – ved du forøvrigt hvor man køber sådan en i Danmark?

5 responses to “Ham med kilten

  1. Hmm, kilt, prøv dog den skotske ambassade, hvis de har sådan én ,-) Ellers kan de (eller i det mindste stoffet) vel bestilles på nettet fra Skotland, og så må du i gang med nål og tråd ,m)
    Husk endelig sækkepiben; SÅ er jeg sikker på, at du vil blive husket😉

  2. I stedet for en almindelig, kedelig kilt, kunne du overveje en Utilikilt. De har en fysisk forretning her i Seattle, som er overraskende stor, og på deres site kan jeg se, at de også sælger online.

  3. Søren Holmberg

    Det hedder “best pratice” (sagde sippen)

  4. Søren Holmberg

    eller gør det?? hmm…

  5. Rasmus – fandme tjekket sted, Utilikilts. Der er indkøbt en Mocker med tilhørende sokker og den er på vej fra Seattle. Tak for tippet.

Skriv et svar

