You spin me round

Jeg ved sgu snart ikke hvad jeg skal mene. Den anden dag så jeg historien om den amerikanske pladeindustri, der havde retsforfulgt en enlig mor til fire, fordi hun havde downloadet og videredistribueret – hold nu fast – 24 sange på et torrentnetværk. De havde vundet. Kvinden fik en bøde på 92k USD pr. sang. Jep. Det stod der. 92.000 amerikanske dollars pr. sang. Jeg kan ikke forestille mig at hun har downloadet sangene mod bedre vidende. Men jeg kan sagtens forestille mig at selve videreformidlingen – altså essensen af torrentsystemet – ikke er sket med hendes fulde kendskab. Eller for at være ligefrem: hun er sgu nok ikke den skarpeste patron i pistolen, tænkte jeg da jeg læste historien på en dansk avis hjemmeside. Ellers ville hun formodentligt ikke være endt med at betale noget nær næsten 2 millioner dollar for sange med Gloria Estefan og Aerosmith. For helvede, hvis nu bare hun havde købt noget fedt – noget, der rent faktisk var værd at smide sine børns uddannelse (og aftensmad de næste tyve år) på bålet for. Men det gjorde hun altså ikke – eller gjorde hun?

Det er nemlig kun halvdelen af historien. Og her kommer den næste del – som sådan set næsten er mere idiotisk. Det viser sig at kvinden faktisk – ved et fantastisk krydsopslag og nærstudie (der varede cirka to minutter) faktisk havde 1700 ulovlige filer på sin harddisk da hun blev knaldet. RIAA, som er sammenslutningen af pladeselskaber i USA, sagsøgte hende fordi de kører en nultolerance mod pirater. Men valgte kun at sagsøge hende for de 24 ulovlige filer, der var af musikere, som er medlem af RIAA. Nu var der så også potentielt penge nok i at få kvinden, som forresten er konkurs og derfor sikkert ikke kan betale, til at bløde to millioner dollars for hendes omgang med de 24 famøse filer. Men nultolerancen gik altså kun fra nul til 24 – og ikke fra nul til 1700, som den vel retteligt burde, hvis argumentationen skal holde. Så hvem repræsenterer så resten af harddiskens brudte løfter om respekt for intellektuelle rettigheder? Well, ikke RIAA i alle fald.

Derfor blev hun dømt for Gloria Estefan og Aerosmith – og ikke noget, der var værd at smide 2 mille grønne sedler efter. Damn, dobbelt-sort uheld.

One response to “You spin me round

  1. Enig … havde det så bare nogle ordentlige spor … boom boom

Skriv et svar

