Det vitale hit

Det kræver hårdt arbejde og det kræver en helvedes vedholdende indsats at slå en bule i det digitale univers og ikke mindst det fysiske og levende univers, der ligger rundt om det digitale. Eller en heldig lavkvalitetsvideo af en pludselig indskydelse. Et barn, der slår sig på en sjov måde eller en hund, der gør som en operette. De sidste er måske sjældnere, men ofte mere opsigtsvækkende og derfor er der i de sidste ti år opstået en Lotto-kultur rundt om det digitale – og vi kommer ikke videre, før vi gør op med den. Vi skal holde op med at tro, at bare det spreder sig, så er det godt. Det er det ikke. Der er en grund til vi kalder det viralt – det spreder sig som en sygdom. Så hurtigt og skånselsløst, at det dræber sin vært. Alle husker Jeppe drikker, men ingen husker Holberg. Vores mål bliver en bevidstløs jagt på spredning, uden vi bruger meget tid på at tænke over, hvad vi spreder. Bare det kan sprede sig ned gennem opmærksomheden er det godt. Lidt ligesom en tilbudsavis med porno på forsiden.

Der er intet billigere til salg end falske Youtube-visninger, Facebook-likes eller Twitter-følgere. Det er muligt det er kinesiske robotter, der leverer varen – men det er sådan set ligegyldigt, for det er nok til at opfylde en afrapportering til en kunde eller som checksum på en kampagnedebrief. Problemet er bare, at det er et hævet bundniveau – der sker stadig intet rigtigt – der bliver ikke solgt nogle varer, ændret nogens adfærd eller sat kryds andre steder – før nok af de rette og rigtige mennesker bliver ramt – eller rettere, føler sig ramt. Og derfor ender vi i et problematisk dilemma – fordi vi stille og roligt begynder at importere alle de grimme sider af de gamle massemedier i den digitale verden – uden at stille spørgsmål ved om de er gode for systemet eller ej. Der er ingen der siger, at stor eksponering giver store resultater – der findes endda en del, der påstår det modsatte. Der er heller ingen, der har påvist, at hvis nok mennesker ser noget lort, så bliver det helt magisk til guld inden morgen.

I dag er vi enige om at når noget spreder sig eksplosivt så er det godt. Men er det et sundhedstegn? Vi tager retorikken fra spredningen af sygdom. Måske burde vi kigge andre steder. Det der virkelig virker i en ikke-fysisk verden befolket af mennesker, er præcist det der virker i en fysisk verden befolket af mennesker. Nærhed, nærvær og menneskelighed. Nærhed – som det at være, der hvor folk er – så ja, der er en god grund til at være på de samme sociale medier, som kunderne. Nærvær – som evnen til at sætte sig ind i de mennesker, man gerne vil tale med og deres sociale kontekst. Og menneskelighed – evnen til at give et ordentligt svar på et ordentligt spørgsmål.

I min verden bliver den naive jagt på den virale succes mere og mere dum. Det er en distancerende, enerverende og maskinel form, der bare sidder bag i biografen og råber BØH! mens den lyser sig selv i ansigtet og kaster med popcorn, mens vi andre forsøger at se en kærlighedsfilm. Det er pissetræls. Kort sagt. Og det ER dumt. For det er Lotto-økonomi, der er baseret på “Hvis nu jeg vandt”, fremfor “Hvis nu jeg tjente”.

Derfor tror jeg, at viralt er dødt. Vitalt slog det ihjel. Når noget er vitalt er det levedygtigt, det kan vokse og gro i sit eget tempo. Det har modstandskraft og det passer til sin egen tid. Det kan ikke forceres, men det vokser ofte hurtigere end man tror. Og det får sit helt eget liv. Ikke et der købes af nogle robotter i Kina. Men et hvor det er rigtige mennesker, der holder af det. Og der ligger den helt store styrke – for når vi producerer noget vitalt på nettet, så vokser det uden at slå sin vært ihjel. Det har en naturlig afstamning og det bærer sin kultur i sig – mens det møder andre og bliver del af deres. Derfor tror jeg, der er langt mere fremtid i vitalt.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s